ETTERSPURT: Maxus Euniq er en stor bil med sju seter, rekkevidde på drøye 30 mil og en interessant pris. Importøren tror modellen vil dekke en viktig nisje. Foto: RSA bil
Maxus med sju seter til under 400.000 kroner:
Dette er elbilen mange har ventet på
Her er bildene av en potensiell, kinesisk bestselger i norske gater. Sju seter, masse plass, ok rekkevidde og mulighet for både takstativ og henger. Og kanskje viktigst, prisen: Under 400.000 kroner for en fullutrustet versjon.
DETTE ER SAKEN: Maxus kommer på norske veier mot slutten av året.
Maxus Euniq fyller et rom mellom de store og dyre sjuseterne til henholdsvis Tesla (X) og Mercedes (EQV) og den mindre og snodige sjuseteren Nissan e-NV Evalia, med bare 200 kilometers rekkevidde.
Bortsett fra disse, er det ingen andre elektriske flerbruksbiler på markedet.
Motor får ofte spørsmål om akkurat denne type bil. Og kanskje er den kinesiske nykommeren løsningen for barnefamilier som vil ha stor plass og utslippsfri kjøring til en anstendig pris.
Les også: Her er alle Motors biltester
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Én versjon
Importør RSA bil, som er mest kjent som Suzuki-forhandler, lover en svært god pris.
- Vi gjør det enkelt – som vi alltid gjør. Bilen kommer i én svært godt utstyrt versjon, og prisen vil ligge rett under 400.000 kroner, sier administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, til Motor.
Han opplyser at det vil bli mulighet til å bestille bilen i sommer, og at de første leveransene vil skje mot slutten av året.
Foreløpig er det ikke så mange offentlige opplysninger rundt bilen. Men bildene gir definitivt inntrykk av en moderne bil, kanskje spesielt innvendig. Bilen er 483 cm lang, 183 cm. bred og 178 cm. høy.
Altså en romslig bil – bare sju centimeter kortere enn Norges mest solgte bil, Audi e-tron, og hele 30 centimeter lenger enn nevnte Nissan Evalia.
Annonse
32 mil rekkevidde
Batteriet er på 52,5 kWt, og den offisielle rekkevidden er satt til 325 kilometer, målt etter den realistiske WLTP-normen. Motoreffekten blir på 177 hester og 310 Nm.
Den skal også ha muligheter til både å trekke henger og ha last på taket, men her er ikke de offisielle tallene klare ennå.