SKY IS THE REKKEVIDDE-LIMIT: Helelektriske Ford Mustang Mach-E får teknologi som skal gi svært pålitelige rekkevidde-estimater – og forhåpentligvis opptil 600 kilometer. Foto: Ford Motor
SKY IS THE REKKEVIDDE-LIMIT: Helelektriske Ford Mustang Mach-E får teknologi som skal gi svært pålitelige rekkevidde-estimater – og forhåpentligvis opptil 600 kilometer. Foto: Ford Motor

Mach-e får ny teknologi:

Finregner seg til 600 kilometer rekkevidde

Ford har utviklet en teknologi som vil finregne rekkevidden på en Mach-E basert på blant annet værmeldinger og temperatursvingninger.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford Mustang Mach-e kommer i starten av 2021.

Ford nøyer seg ikke med ambisjonen om at den helelektriske «crossoveren» Mach-e skal sette en ny rekkeviddestandard med nærmere 60 mil.

De ønsker også at disse milene skal oppnås med høyest mulig presisjon og trygghet.

Teknologien som er utviklet til den etterlengtede Forden, regner ut den gjenværende rekkevidden basert på blant annet ferske værmeldinger, endringer i temperatur og informasjon fra andre Mach-e ute på veiene som velger å dele sine data om trafikkforholdene.

Bilen vil også etter hvert kunne regne inn trafikken i realtid, om det er kø eller ikke, samt terreng og høydeforskjeller på kjøreruten.

Løpende oppdatering

Bilens batterisystem rapporterer hvor mye energi som er igjen på batteriet, mens en modul på drivlinjen overvåker hvor mye energi som blir brukt. I kombinasjon med de tilgjengelige dataene, vil man få aktuell rekkevidde så presist som mulig.

Ford vil også foreta løpende systemoppdateringer, slik vi kjenner godt fra Tesla. Dermed vil bilen alltid ha den siste teknologien – og holde seg ny og tidsriktig i et lenger tidsrom.

– Endringer i sjåførens kjørestil og i omgivelsene påvirker ofte bilens rekkevidde. Det er den viktigste grunnen til at elektriske biler ofte opplever betydelige justeringer av rekkevidden. Ford utnytter fordelen med nettbasert lagring i skyen til å gjøre disse anslagene enda mer nøyaktige, og fjerne rekkeviddeangsten og de unødvendige ladestoppene, sier Mark Poll, sjef for ladingen hos Ford.

MOBIL: Fords første ordentlig elbil har infoskjerm i Tesla-størrelse, men med stående framfor liggende visning.
MOBIL: Fords første ordentlig elbil har infoskjerm i Tesla-størrelse, men med stående framfor liggende visning.

Én av 18

– Med vår «intelligent range-teknologi» kan kunden være helt trygg på å få det beste estimatet på hvor mye rekkevidde som er igjen på batteriet og når det er behov for å lade opp, supplerer markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

Mustang Mach-e er en av totalt 18 nye elektrifiserte modeller som Ford skal introduseres i Europa innen utgangen av 2021. Men på grunn av Koronaen er leveringene av Mach-e utsatt til over nyttår. 

De rundt 4000 bilene skulle opprinnelig kommer i siste kvartal i år.

VENTEROMMET: Mange tusen nordmenn står på venteliste for levering av Mustang Mach-e, her fra en visning av bilen i Oslo.
VENTEROMMET: Mange tusen nordmenn står på venteliste for levering av Mustang Mach-e, her fra en visning av bilen i Oslo.

Powered by Labrador CMS