<b>TEGNING:</b> Skoda viser fram denne tegningen av Enyaq noen uker før lansering.
TEGNING: Skoda viser fram denne tegningen av Enyaq noen uker før lansering.

Hvem blir først: Skoda Enyaq eller VW ID.4?

Full forvirring rundt familiefavorittene

Bare uker før Skoda åpner for bestilling av den elektriske familie-SUV-en Enyaq, viser de fram noen tegninger av bilen som mest forvirrer. Samtidig dukker det opp bilder av fiks, ferdige VW ID.4

Publisert Sist oppdatert

MEB-plattformen

  • Plattform utviklet av Volkswagen for konsernets elbiler.
  • VW ID.3 er første bil ut på denne plattformen.
  • Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Seat el-born er de neste.

Mer eller mindre arrangerte lekkasjer samles til en flod av rykter og spekulasjoner rundt to av årets største bilnyheter:

Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.

Noen vil kanskje hevde at dette bare er én av årets største bilnyheter.

Bilene er som kjent temmelig identiske.

I hvert fall under skallet.

Men alle som vurderer en av de to første, virkelige familievennlige elbilene fra Volkswagen-konsernet, har garantert fått med seg at det skjer mye i kulissene.

Skjøvet til 2021

En kombinasjon av koronapandemien og de etterhvert kjente utfordringene rundt programvaren i konsernets kommende elbiler, har ført til at leveringstidspunktene nå er skjøvet til 2021.

Men Enyaq skal ha verdenspremiere i Skodas hjemland, Tsjekkia, allerede 1. september.

Og er sånn sett foran ID.4 i lanseringsløypa.

Sjekker man i ulike forum opprettet rundt de to bilene, finner man selvsagt alle relevante - og i stor grad ubesvarte spørsmål - rundt det rent funksjonelle.

Som bakseteplass, utforming av bagasjerom, fravær av «frunk», bakkeklaring, hengerfeste, takstativ og reelt forbruk og rekkevidde på de ulike batteritypene.

Og selvsagt alle spekulasjoner rundt pris og utstyrsnivå.

Utseendet desto viktigere

Men en gjennomgående tråd, er mangelen på bilder og informasjon om hvordan bilene faktisk blir seende ut.

Dét er faktisk viktigere enn noen gang.

Under skallet blir elbiler bare likere. Kall det gjerne kjedeligere. Derfor blir utseendet desto viktigere.

En sak er de kamuflerte versjonene av Enyaq. De militærgrønne og svarte. De har vi sett lenge, og blitt en smule lei av.

Motor har til og med kjørt en sånn. Det føles som en evighet siden.

Skodas regi

Men så dukket det opp noen tegnede versjoner av Enyaq i forrige uke. I Skodas regi.

Litt bredere og mer kompakte enn realistisk er - og med så lite luft mellom hjulbuer og dekk som du bare ser på en konseptbil som knapt kan rulles.

Definitivt et steg tilbake.

Og et merkelig trekk fra PR-avdelingen til Skoda.

Det som burde vært mer klargjørende og konstruktivt, ble plutselig mer tilslørende.

Da Motor kjørte den kamuflerte Enyaq tidlig på nyåret, fikk vi også se en produksjonsklar variant i all hemmelighet utpå kvelden.

Halvannet år siden

Den så riktig lekker ut.

Men ikke så kompakt og krypende i all sin sportslighet som på de ferske tegningene.

Faktisk mer lik den gule konseptbilen vi har sett bilder av helt siden den ble presentert under bilutstillingen i Geneve for halvannet år siden.

Med unntak av lyktebåndene, som er smalere på konseptbilen, så var resten nærmest identisk.

Bortsett selvsagt fra selve karrosseriformen fra de bakre sidevinduene og bakover.

Enyaq får i første omgang en SUV-fasong.

Tegningene viser også Enyaq med en annen form på grillen enn produksjonsmodellen som ble vist oss i all hemmelighet.

Bredere og rundere

En grill på en elbil har som kjent ingen annen funksjon enn å ivareta en produsents designuttrykk.

På tegningen er den uansett bredere og rundere - og uten de ni karakteristiske vertikale ribbene vi fikk se.

Og uten den gjennomgående horisontale ribben i grillen, som både konseptbilen og den tilsynelatende produksjonsklare bilen, hadde.

Og som skal kunne lyse - tilsvarende lyslisten du ser på ID.3 og bildene av ID.4.

Likheten med grillen til Ford Mustang Mach-e virker påfallende. Og det er ikke nødvendigvis positivt.

<b>TESTTUR: </b>Motors journalist kjørte Enyaq i Dublin i februar - på venstre side med venstreratt - sammen med Jill Mahler, produktsjefen for Enyaq.
TESTTUR: Motors journalist kjørte Enyaq i Dublin i februar - på venstre side med venstreratt - sammen med Jill Mahler, produktsjefen for Enyaq.

Romantisk reklame

Og selv om 21-tommers felger blir et hverdagslig tilleggsutstyr, så betyr ikke det at bilene som kommer til Norge skal ha så trange hjulhus at bilen ikke takler en morgen i nysnø.

Eller for den saks skyd, utfordringene med gjørme og røtter og stein den siste biten opp til hytta, slik reklamen romantiserte en helt vanlig familie den gangen da alle skulle ha diesel-SUV.

Da man altså trodde det omsider skulle komme noen flotte bilder av Enyaq, kom det bare noen tegninger.

Samtidig dukket det opp noen sylskarpe bilder fra Kina som viser en VW ID.4 akkurat slik den blir.

Det siste fyrer opp under ryktene om at ID.4 faktisk kommer først på banen i lanseringskampen.

Har beklaget

Ikke helt utenkelig, slik strategien har vært i VW-konsernet.

Og VW har heller ikke gjort noe forsøk på å tilbakevise spekulasjonene rundt dette, selv om de har beklaget at bildene er lekket ut.

Bildene av ID.4 dokumenterer det vi egentlig har visst:

Karosserifomen er identisk med Enyaq, og utseendemessig er den mest en forstørret versjon av den mindre ID.3, som de fleste nå kjennet utseendet på.

<b>KONSEPTBILEN</b>: Denne ble presentert på bilutstillingen i Geneve for halvannet år siden. Enyaq får naturligvis en høyere og mer familievennlig hekk, men har ellers mange likhetstrekk.
KONSEPTBILEN: Denne ble presentert på bilutstillingen i Geneve for halvannet år siden. Enyaq får naturligvis en høyere og mer familievennlig hekk, men har ellers mange likhetstrekk.

Ikke spennende, men tidløst

Tilbake til diverse forum:

Majoriteten av stemmene er nok litt skuffet over fronten til ID.4.

På den annen side, historisk sett er det sjelden VW har kommet med opphissende design.

Tidløst, derimot. Det er ofte motsetninger der.

Skoda var først ute med å dele tekniske detaljer - som den da selvsagt deler med ID.4.

Til sammen fem drivlinjevarianter blir tilgjengelig. Enten med bak- eller firehjulsdrift - og med tre ulike batteristørrelser på 55, 62 og 82 kWt.

Rekkevidde på henholdsvis 34o, 390 og 500 kilometer, i følge WLTP-normen.