BILEN TIL KIDSA: Seat og Tesla har de yngste bilkjøperne.

Gjennomsnittskjøperen er 54 år:

Her er bilmerkene med de yngste – og eldste – kjøperne

To bilmerker skiller seg kraftig ut på en ny oversikt over gjennomsnittsalderen til nybilkjøperne.

Publisert

Kjøperne av nye biler fra Seat og Tesla er vesentlig yngre enn nybilkjøpere flest, viser en oppstilling fra nettstedet bilbransje24.no.

Mens gjennomsnittsalderen på nybilkjøpere i Norge er 54 år, er den hele 10 år lavere for kjøperne av Seat og Tesla. Også hos kinesiske MG (47 år) er gjennomsnittskjøperen under 50.

Helt i den andre enden av statistikken er to japanske merker:

Subaru (66 år) og Suzuki (65 år).

Faktisk er det bare Opel (62 år) som sniker seg inn på lista blant bilere som har kjøpere med en snittalder på over 60 år, alle de seks andre merkene er japanske (Toyota, Lexus, Mazda og Honda).

På en aldersoversikt blant de 20 mest solgte modellene har Tesla Model 3 i særklasse de yngste kjøperne med en snittalder på 43 år. Også de sju neste modellene på lista er i hovedsak elektriske.

Og modellen med de eldste kjøperne blant de mest solgte er Toyota Yaris med 68 år.

Du kan lese hele lista på bilbransje24.no. Tallene baserer seg på nybilsalget i årets åtte første måneder.

Leasingfavoritt

Seat utmerker seg ikke bare med de yngste kjøperne, men er også bilmerket som har i særklasse lavest andel privatkjøpere.

Bare 13 prosent av Seat-kjøpene er såkalte «privatkjøp», resten er leasing – som klassifiseres som næringskjøp, i likhet med salg til bedrifter, det offentlige og bilutleie.

Da Seat i fjor for alvor gjorde comeback i det norske bilmarkedet, kjørte importør Harald A. Møller uvanlig lavt prisede leasingkampanjer på minibilen Seat Mii Electric.

Også Volvo har en svært lav andel privatkjøp, bare 18 prosent.

Tre merker har en privatkjøp-andel på over 80 prosent: Polestar (89 prosent), MG (87 prosent), Hyundai (81 prosent).