Kia best på nybilgarantier:
Tesla raser nedover på garantikåring
Kia er fortsatt best på nybilgarantier, med Alfa Romeo og Fiat hakk i hæl. Tesla raser nedover på Forbrukerrådets garantikåring, mens Dacia, Jaguar og Land Rover er aller dårligst.
For femte gang har Forbrukerrådet rangert nybilgarantiene til bilmerkene. I år er nybilgarantien til hele 31 bilmerker på det norske markedet vurdert og gransket.
Kia har fortsatt den beste nybilgarantien. I mange år har Kia hatt nybilgaranti i hele syv år eller inntil 150 000 kilometer. Og nå er den blitt enda bedre. Kia tilbyr fra nå gratis lånebil ved garantireparasjon og full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge.
Les også: Her er de nye bilene i 2018
Tesla raser
De italienske merkene Fiat og Alfa Romeo, som i Norge importeres av samme importør, innfører nå nybilgaranti i syv år eller inntil 200 000 kilometer i tillegg til en rekke andre forbrukervennlige vilkår. Når Forbrukerrådet ser samlet på alle vilkårene holder det til andreplass, like bak Kia.
Elbilen Tesla raser nedover fra femteplass i 2016 til 14. plass nå, fordi de ikke har forbedret sine garantivilkår de siste årene mens mange av konkurrentene har gjort det.
Les også: Her er Kias nye billig-elbil
Luksusmerker nederst
De to største bilprodusentene på det norske markedet, Volkswagen og Toyota, er hverken best eller dårligst på nybilgarantiene. Toyota kommer på 15. plass og Volkswagen på 19. plass av totalt 31 bilmerker.
Helt nederst er billigmerket Dacia, som i Norge kun har billig-SUV’en Duster. På delt nest siste plass ligger luksusmerkene Jaguar og Land Rover.
Les også: Dette er de beste nybilene
Fem år og mye dekkes
Alle unntatt Kia, Fiat og Alfa Romeo gir fem års nybilgaranti i Norge. De fleste har en begrensning på 100 000 kilometer, mens enkelte aksepterer høyere kjørelengde. Hyundai har ingen kjørelengde-grense.
Siden Forbrukerrådet gjorde granskningen første gang i 2011 har nybilgarantiene blitt stadig mer forbrukervennlige og forbedret – og ingen vilkår har blitt dårligere. Nybilgarantiene ser ut til å gi eierne trygghet. Garantiene dekker det meste unntatt slitedeler.
Sjekk og krev
Undersøkelsen gjøres ved at bilimportørene svarer Forbrukerrådet på konkrete forhold. Bilgarantiguiden har to hovedoppgaver, forteller Forbrukerrådet.
– For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår, sier Pia Cecilie Høst, leder for avdelingen forbrukerdialog i Forbrukerrådet.
På Forbrukerrådets sider (ekstern link) kan du lese detaljert om hva bilmerkene du er mest interessert i dekker på garantiene sine.
Havner du i konflikt med bilselgeren om garantireparasjon, kan du henvise til hva importørene lover å dekke.