NØKKELEN TIL GEVINST: Audi-sjef Markus Duesmann foran nye Q4 Sportback e-tron.

Vippepunktet nærmer seg:

To ting skal gjøre elbiler lønnsomt for bilbransjen

Elbiler lønner seg ikke, klager mange bilprodusenter. Den tiden er snart forbi, mener Audis toppsjef Markus Duesmann.

Publisert

Myndighetene vil ha lavere utslipp, men hvordan skal bilindustrien tjene penger på elbiler?

Det er et nøkkelspørsmål for å klare overgangen til lavutslippsbiler på global skala.

Bilprodusentene har gode fortjenestemarginer på modeller hvor de gjennom årtier har optimalisert flyten på råvarelevering, produksjonslinjer og forhandlerapparat. Slik henter de inn investeringskostnadene som for nye modeller kan være på mange, mange milliarder kroner.

Elbiler flest er ennå ikke i nærheten av salgstall som gir pluss på den aller nederste linjen i regnestykket.

Men det nærmer seg.

Vil holde prisene høye

– I 2025 skal elbilene ha en lønnsomhet på 11 prosent, det samme som på biler med forbrenningsmotor, sier Audi-sjef Markus Duesmann i et intervju med Der Spiegel, skriver Vi Bilägare.

To ting er særlig viktig for å nå det målet, sier han.

  • Prisene på elbiler må forbli høye.
  • Og produsentene må ta større kontroll over forhandlerapparatet.

Det siste kan være lettere enn det første.

Ring min agent

Mercedes har de siste årene testet en agent-modell som har vært så suksessrik i noen land at de ruller nå den ut over hele Europa.

Et sentralt punkt er at Mercedes setter prisen. Og den kan ikke prutes. Ikke helt ulikt det vi kjenner fra for eksempel Apple-produkter.

– Bilforhandlerne blir kundeservice- og leveringsagenter som kan fokusere enda mer på at kundeopplevelsen blir bra, hele veien fra produktutforskning til levering, har Mercedes-sjefen Ola Källenius tidligere sagt.

Også Audi vil inn på en modell hvor forhandlerapparatet kommer i rådgiverrolle, mer enn en klassisk salgsfunksjon.