GREI ARBEIDSDAG: Med 204 dieselhester og dette robuste førermiljøet i en Toyota Hilux, snakker vi om kjøreglede for mange.

Oppgradert Toyota Hilux:

Snart er dette den siste moroa du får kjøpt med diesel

Stripen over instrumentpanelet får kanskje elbilfolket til å se rødt. Dieselentusiastene derimot, ser 80-90 bekymringsløse mil framover.

Publisert

Norske bilimportører kutter kraftig i dieseltilbudet. Stadig flere legger det helt dødt. Med mindre vi snakker om pickuper. Toyota har tatt fram leppestiften og sminket arbeidshesten Hilux både innvendig og utvendig.

Til tross for at dette er en arbeidsbil med 3,5 hengervekt og ett tonn nyttelast, kaller Toyota versjonen for GR SPORT.

Historisk sett kan betegnelsen forsvares gjennom prestasjonen i Rally Dakar, men i praksis handler det mest om designmessige detaljer her og der.

Drømmen for mange

Og om bilen ikke nødvendigvis oser av sport, så er det mange som definerer en svært arbeidsfør pickup med en momentsterk dieselmotor som noe av det ypperste av kjøreglede.

Følelsen av maks framkommelighet med firehjulsdrift, høy lasteevne og en rekkevidde hinsides de største selskapsblærer, gjør dette til selve drømmekjøretøyet for mange.

TREKKDYR: Hilux kan trekke henger på 3,5 tonn, og har nyttelast på ett tonn.

204 hester

Og det hjelper selvsagt veldig at investeringen er forankret i bilverdens kanskje mest solide merkevare.

Motoren er en velkjent Toyota-konstruksjon, som også sitter i Land Cruiser: 2,8 liter firesylindret turbodiesel med 204 hester og 500 Nm, koblet til en sekstrinns automat.

En ytterligere fintuning av fjæringssystemet på Hilux skal ifølge Toyota gi «betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert rattfølelse, rattrespons og under kjøring rett frem med mindre krenging og bedre grep på bakhjulene».

Utvendig kjenner du igjen den ferskeste versjonen på den sorte grillen, som har et eget G-mønster og bokstavene til Toyota på klassisk vis i stedet for merkelogoen.

KONSERVATIV: Pickup-folket foretrekker robuste, solide og tidløse saker – derfor er det heller ikke så store endringer på en ny og en litt eldre Hilux. Men for merkeentusiastene ligger forskjellene i detaljene.

Svart og rødt

Denne detaljen er hentet fra fjerde generasjon Hilux, som kom tidlig på 80-tall. Tåkelyktene har også fått større rammer, og det er en annen finish på aluminiumsfelgene.

Den sorte fargen fra grillen er videreført i speilhus, stigtrinn, skjermbuer og håndtaket på lastelemmen – og står i skarp kontrast til rødfargen på støtdemperne og fjærene.

TØFFING: En fullutrustet Isuzu D-MAX markerer seg om en tøffing, både visuelt og i praksis.

Innvendig er det nye sportsseter, og den røde fargen og logoen går igjen i en rekke detaljer, fra sømmene i setet til tepper og startknapp.

  • Hilux GR SPORT kommer til forhandlere i Europa sommeren 2022
  • Også en annen japaner, Isuzu, gjør det bra i pickup-segmentet. Med 249 solgte biler, ble D-MAX i sin nyeste versjon mest solgte pickup i desember i fjor. Totalt ble det solgt 1245 biler i 2021, som er rekord for merket i Norge.