Norske bilimportører kutter kraftig i dieseltilbudet. Stadig flere legger det helt dødt. Med mindre vi snakker om pickuper. Toyota har tatt fram leppestiften og sminket arbeidshesten Hilux både innvendig og utvendig.
Til tross for at dette er en arbeidsbil med 3,5 hengervekt og ett tonn nyttelast, kaller Toyota versjonen for GR SPORT.
Historisk sett kan betegnelsen forsvares gjennom prestasjonen i Rally Dakar, men i praksis handler det mest om designmessige detaljer her og der.
Drømmen for mange
Og om bilen ikke nødvendigvis oser av sport, så er det mange som definerer en svært arbeidsfør pickup med en momentsterk dieselmotor som noe av det ypperste av kjøreglede.
Følelsen av maks framkommelighet med firehjulsdrift, høy lasteevne og en rekkevidde hinsides de største selskapsblærer, gjør dette til selve drømmekjøretøyet for mange.
Og det hjelper selvsagt veldig at investeringen er forankret i bilverdens kanskje mest solide merkevare.
Motoren er en velkjent Toyota-konstruksjon, som også sitter i Land Cruiser: 2,8 liter firesylindret turbodiesel med 204 hester og 500 Nm, koblet til en sekstrinns automat.
En ytterligere fintuning av fjæringssystemet på Hilux skal ifølge Toyota gi «betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert rattfølelse, rattrespons og under kjøring rett frem med mindre krenging og bedre grep på bakhjulene».
Utvendig kjenner du igjen den ferskeste versjonen på den sorte grillen, som har et eget G-mønster og bokstavene til Toyota på klassisk vis i stedet for merkelogoen.
Denne detaljen er hentet fra fjerde generasjon Hilux, som kom tidlig på 80-tall. Tåkelyktene har også fått større rammer, og det er en annen finish på aluminiumsfelgene.
Den sorte fargen fra grillen er videreført i speilhus, stigtrinn, skjermbuer og håndtaket på lastelemmen – og står i skarp kontrast til rødfargen på støtdemperne og fjærene.
Innvendig er det nye sportsseter, og den røde fargen og logoen går igjen i en rekke detaljer, fra sømmene i setet til tepper og startknapp.
Hilux GR SPORT kommer til forhandlere i Europa sommeren 2022
Også en annen japaner, Isuzu, gjør det bra i pickup-segmentet. Med 249 solgte biler, ble D-MAX i sin nyeste versjon mest solgte pickup i desember i fjor. Totalt ble det solgt 1245 biler i 2021, som er rekord for merket i Norge.