LITE LYS-TIG: Hans Mossin foran den ene av to duggende lykter på Mercedesen.

Fire år gammel Mercedes E-klasse:

Må skifte lykter for 83.000 på grunn av «gale vaskerutiner»

Hans Mossin har brukt samme vaskehall i over 20 år. Mercedes skylder på vaskerutinene hans når de ikke vil dekke fukten i lyktene på garantien.

Publisert Sist oppdatert

Mossin eier i dag sin femte Mercedes E-klasse. Han har ikke opplevd problemer av spesiell karakter med sine biler, med unntak av modellen han hadde på begynnelsen av 2000-tallet, da Mercedes ble omfattet av en stor rustskandale.

Men hans 2017-modell, som han personlig reiste ned og hentet ut på fabrikken i Stuttgart, har skapt trøbbel for Mercedes-entusiasten.

Nå sitter Mossin med en forventet utgift på nærmere 83.000 kroner for to nye lykter som ikke fungerer på grunn av fukt og dugg på innsiden av lykteglassene.

Forhandleren han kjøpte bilen fra, Star Autoco, ønsker ikke å dekke dette innenfor nybilgarantien på fem år.

De hevder problemene skyldes Mossins vaskerutiner fra selvvaskehallen på Shell Manglerud, der han har vasket bilene sine i mer enn 20 år.

Internt dokument

Problemene startet på forsommeren 2018.

– Dugg og fukt trakk inn i frontlyktene. Men på det tidspunktet lyste fortsatt lyktene, forklarer Mossin.

Han tok dette opp med Star Autoco – som hadde levert fire av hans fem siste Mercedeser. Lyktene ble den gangen byttet på garantien, uten innvendinger.

To år senere skjedde det samme igjen. Men nå lyste ikke frontlyktene lenger, det kom kun ulike feilmeldinger. Etter å ha reklamert til Star Autoco igjen, endte saken til slutt hos Mercedes-importør Bertel O. Steen.

DYRT: Dette er kostnadene Mossin må beregne etter fukt- og duggprobleme i frontlyktene. Prisen er hentet inn hos Star Autoco, forhandleren han kjøpte bilen fra.

I et internt arbeidsdokument som ligger til grunn for avslaget på reklamasjonen, står blant dette:

«Årsaken til skaden er for kraftig kjemisk påvirkning. Sannsynligvis fra et avfettingsmiddel med svært høy PH og faremerking «etsende». Dette er ikke bilens kunststoffkomponenter laget for å tåle og vil bli sprø og få sprekker...»

Rutiner må legges om

Og videre står det:

«For å ikke skade bilen ytterligere må kundens vaskerutiner legges om.»

Mossin ba Star Autoco om et pristilbud på reparasjon av skadene, og fikk da presentert en totalsum på 82.558 kroner.

– Det er 13 prosent av nybilprisen, og minst 20 prosent av verdien på bilen i dag, sier en lettere oppgitt Mossin til Motor.

Mossin påpeker at alle hans biler siden tidlig på 2000-tallet er vasket på samme måte hos Shell Manglerud.

«Det er første gang jeg hører en påstand om at for sterk kjemi skal ødelegge lykter på en bil.»

Ole Solfjeld, daglig leder Shell Manglerud

Han anslår at dette har skjedd i 90 prosent av tilfellene. Den resterende vasken har skjedd hjemme på gårdsplassen med anerkjente vaskemidler beregnet på bil. Han har aldri tidligere opplevd liknende problemer på sine biler.

Aldri hørt før

– Jeg er erfaren og rimelig god i vask, og nøye i stell og behandling av mine biler, sier Mossin.

Daglig leder på Shell Manglerud, Ole Solfjeld, antar at det vaskes 15.000-20.000 biler i året med de samme kjemikaliene i vaskehallen Mossin har benyttet.

ELLERS FORNØYD: Dette er den femte E-klassen på rad for Hans Mossin. Og bortsett fra rusten som herjet hans første E-klasse – og svært mange andres – på begynnelsen av 2000-tallet, har han vært godt fornøyd.

Bilprodusenters påstand

– Det er første gang jeg hører en påstand om at for sterk kjemi skal ødelegge lykter på en bil, sier Solfjeld til Motor.

Han har også vært i kontakt med leverandøren av kjemikaliene, Ing. Thor Marcus. Kjemiske AS. Firmaet understreker at alle midler er testet nøye, og at det aldri er funnet tegn på at disse skal være ødeleggende for verken lykter, lakk, speil eller vinduer.

Derimot er de ganske kjent med påstanden fra bilprodusentene om at vaskemidler skal ha forårsaket denne type skader.

FEILMELDINGER: Etter at problemene med dugg og fukt startet igjen, dukker det stadig opp feilmeldinger rundt lysfunksjonen.

Tydelig informert

Kunderådgiver og garantiansvarlig hos Star Autoco, Asif Sahota, skriver følgende i en e-post til Motor:

«Kundens bil er dekket av nybilgaranti og reparasjonen det dreier seg om her er en sak som vi har fått avslag på fra fabrikken. Grunnlag for avslag på bytte av frontlykter er tydelig informert om til kunden. Alle saksdokumenter er sendt direkte til kunde med detaljert beskrivelse og årsak, bekreftet av teknisk avdeling Mercedes Benz Norge. Dette er også formidlet videre til advokaten kunden har engasjert.»

Mercedes svarer

Kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos Mercedes-importør Bertel O. Steen, gir følgende kommentar til saken:

«Denne saken er grundig vurdert av både forhandler og importør basert på retningslinjer fra fabrikken. Min oppfatning er at kunden har blitt informert om årsakssammenheng og har fått god veiledning fra forhandler. Mercedes har imøtekommet kunde ved tidligere anledning, men da med klare råd om hvordan man kan unngå liknende tilfeller i fremtiden. Når dette da inntreffer igjen, av samme årsak, står vi der at fabrikken avviser kravet om gratis bytte av frontlykter. Det er selvsagt ikke en heldig situasjon for noen parter, men her har forhandler og kunderådgiver gjort det de kan for å løse situasjonen»