Svenske ID.3-eiere underbygger frustrasjonen til mange nordmenn: Modellen som skulle bli den nye folkebilen er kjempefin – når den fungerer. Og dét skjer for sjeldent.
Det har også Sveriges største billmagasin, Vi Bilägare, dokumentert en rekke ganger.
Blant annet konkluderer magasinets redaksjonssjef Tommy Wahlström med følgende etter en fersk vintertest der ID.3 havner på sisteplass i konkurranse med Mercedes GLB, Honda Jazz, Toyota Yaris og Seat Leon:
«Årets vintertest knekte ID.3. Maken til lav driftssikkerhet har jeg ikke opplevd på mine 21 år i Vi Bilägare.»
Noe ganske annet
Men magasinet vil likevel ikke slakte Volkswagens satsing på elbiler. For i løpet av noen uker kommer de første ID.4 på veiene - både i Sverige og i Norge. Og det blir noe ganske annet, skal vi tro våre svenske kollegaer.
Annonse
Klok av erfaring
De skriver altså at det er ID.4 som burde dratt i gang Volkswagens omstart etter den store dieselskandalen, ikke ID.3. Konklusjonen er at ID.4 er bedre på alt.
Ikke minst fordi den kommer med ferdig oppgradert programvare – en prosess mange ID.3-eiere holder på med i disse dager, men som de, i rettferdighetens navn, har vært informert om siden de kjøpte bilen.
Likevel - og klok av erfaring - tar magasinet høyde for at problemer med programvare og elektronikk også kan dukke opp i nykommeren.
Den ID.4-versjonen som Vi Bilägare har testet, oppleves mer gjennomtenkt enn ID.3, og med et høyere kvalitetsnivå.
Den får ros for sitt lave støynivå, til tross for store 20-toms hjul. Kjørekomforten er høy, og fjæringen følsom, uten å kjennes for hard.
Innvendig plass er svært bra, med mange oppbevaringsrom og en generell god romfølelse.
Elmotoren på 204 hester gjør bilen lettkjørt og sterk nok, men ikke overdådig kraftig i en såpass tung bil.