Trioen Citroën, Peugeot og Opel lanserer nå hver sin versjon av modellen du ser på bildet – og som i dette tilfellet heter Citroën ëBerlingo. De andre heter Peugeot e-Rifter og Opel Combo-e Life.
Kort eller lang
Det er stort sett bare noen merkespesifikke detaljer som skiller bilene. Til og med prisene er mer eller mindre på krona lik, enten du velger en kort femseter på 440 cm., eller en lang femseter på 475 cm. Prisen er fra 299.900 for alle tre, til 365.900 for ëBerlingo og 375.900 for e-Rifter og Combo-e.
Til den lange versjonen kan du også kjøpe to ekstra seter til 8000 kroner. Det er denne vi har prøvekjørt.
Berlingo er et velkjent modellnavn og langt på vei definisjonen på en erkefornuftig familiebil. Den store forskjellen er at den nå tilbys i en helelektrisk versjon med forhjulstrekk.
Men fornuften er ivaretatt. Det høye og firkantede karosseriet med skyvedører inn til baksetet, gir en unik brukervennlighet.
Det skal litt gymnastikk og litt idyll til for å komme seg inn til de to bakerste setene, ettersom setene på rad to merkelig nok ikke er skyvbare.
Vanvittig bagasjeplass
Men vel på plass, sitter man bedre på plass seks og sju enn i alle andre sjusetere. Disse to setene kan ikke felles ned i gulvet, som på mer moderne biler. Men de kan fjernes helt.
Ulempen er at de er tunge og klønete å demontere, samt at du trenger et sted å oppbevare dem.
Fordelen er at du kan få en femseter med vanvittig bagasjeplass, uten seter som tar ekstra plass.
Annonse
Behagelig
Plassen som femseter er altså overdådig for en bil i denne prisklassen med tilnærmet personbileegenskaper. For det siste er et faktum.
Berlingo kjører bedre enn utseendet tilsier. Oppe i fart er fjæringskomforten bedre enn på mange personbiler, retningsstabiliteten er god og støynivået behagelig – riktig nok på mer stillegående piggfrie vinterdekk.
Mer hygge enn moro
Litt kvikke bevegelser minner deg om at bilen passer best til hyggelig transport, ikke moro på svingete skogsveier. Det samme gjør for såvidt effekten fra motoren.
Motoren har alltid 109 hester når den startes opp, men du kan få 136 hester ved å dytte på en knapp eller ved å trykke gassen helt i bånn.
Annonse
Strålende
Uansett ikke mer enn akkurat tilstrekkelig. Men igjen: Mer enn nok for dem som ser etter en sånn type familiebil.
Forsetene er litt konturløse, med begrensede og gammeldagse innstillinger av ryggputen. Men oversikten fra førerplass er strålende, og betjeningen lett å lære.
Lite pent
Citroën har funnet en egen løsning på problemet med overflater som trekker til seg støv: De har laget sin egen overflate som er ferdig nedstøvet. Og ja, det er akkurat like lite pent som det høres ut. Men garantert praktisk.
Batteripakke og effektuttak kjenner vi fra alle de øvrige elbilene som er lansert fra samme konsern de siste årene, som Peugeot e-2008, Citroën e-C4 og Opel Corsa, for å nevne tre:
Batteriet er på 50 kWt brutto, og motoreffekten på nevnte 136 hester.
Annonse
Rekkevidde
På disse bilene skal det gi en offisiell rekkevidde på cirka 280 kilometer på en god sommerdag. I rundt minus 10 grader bør du ta høyde for halvparten. Vi rakk ikke å få noen fullgode rekkeviddetall på den korte tiden vi disponerte nykommeren, men merket raskt hvordan både kulda og vindkastene tok tak i det firkantede karosseriet.
I tillegg er det en stor kupé som skal holdes varm, samt vinterdekk med grovere mønster.
Vi hentet bilen fulladet (100 prosent) i en varm garasje. Da var rekkevidden oppgitt til 239 km. En drøy time senere var rekkevidden sunket til 72 km, med 56 prosent gjenstående batterikapasitet.
Det sier mye om en bil som ikke er skapt for de lengre turene. Men for en større familie som vil ha mest mulig plass, og som kan lade hjemme, kan den være perfekt.