4 av 5 velger klassiske sidespeil:
Vraker kameraspeil på ny el-SUV
Audi lanserte sin e-tron med kameraspeil forrige vinter, en finesse som vekket enorm oppmerksomhet. Kundene sier «takk, men nei takk». Nær fire av fem velger modellen med klassiske sidespeil.
DETTE ER SAKEN: Virtuelle speil var en av de store snakkisene da Audi lanserte sin e-tron sist vinter. Som ekstrautstyr koster det drøyt 16.000 kroner.
Stadig flere bilmodeller har kommet med stadig bedre kameraløsninger for økt oversikt og sikkerhet de de siste årene.
Toyota RAV4 og Range Rover Evoque har som tilvalg et kamera bak som viser utsikten i sladrespeilet, nyttig hvis bagasjerommet er fylt opp slik at den tradisjonelle utsikten er sperret.
Men til e-tron-introduksjonen kom virtuelle, utvendige speil som en helt ny dimensjon.
De store, klassiske speilhusene var borte, mens et lite kamera stakk ut og fanget utsikten bakover – projisert til en liten skjerm i speil-størrelse på døra.
Det høres artig ut.
Og ser lekkert ut.
Men det krever adskillig tilvenning, var vår erfaring.
Les også: Dette er elbilen som står fremst i ladekøen
Velger klassisk
Og det viser at de fleste Audi-kundene liker de gamle sidespeilene mer enn godt nok. Audi Norge gir ikke detaljerte tall på hvilke tilvalg kundene gjør, men Motor erfarer at fire av fem kunder har valgt klassiske speilhus.
Bilen ble lansert sommeren 2018 med tre forskjellige utstyrsspesifikasjoner, hvor den klart rimeligste var uten virtuelle speil.
Speilene er vesentlig smalere enn tradisjonelle speil, og reduserer bilens bredde med 15 centimeter. I tillegg var Audis tese at virtuelle speil gjør rekkevidden bedre.
Les også: Slik tenker Audi om morgendagens biler
Honda følger
Ikke desto mindre kommer flere andre produsenter nå med med slike virtuelle speil på nye modeller.
Fremst i rekken er lille Honda e.
Japanernes by-elbil har en gigantisk skjerm over hele dashbordet – med speilene i hver ytterkant. Det er en løsning som gir bedre oversikt enn e-tron, hvor speilet er i døra.