ENTYDIG RETNING: Kurven viser utviklingen i nye registreringer av bensin- og dieselbiler fra janaur 2017.Foto: TEODOR BØ/CIRCLE K
Fossilfavoritt på 38. plass:
Blir den siste nye bensin- eller dieselbilen solgt i 2022?
Hvis ikke trendlinjen for bilsalget de siste fem årene brytes, blir den siste nye bensin- eller dieselbilen i Norge solgt om sju måneder – i april 2022. – Vi ser starten på slutten for den fossilt drevne bilen, sier NAF.
Når står de elektrifiserte bilene for 100 prosent av nybilsalget? Politikerne sier 2025. Utviklingen i salgstallene sier noe helt annet.
Hvis trenden fortsetter med fall i bensin- og dieselbilsalget i samme takt som månedstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har rapportert fra 2017 til idag, så vil trendlinjen nå nullpunktet i april 2022.
De første åtte månedene av 2017 stod bensin- og dieselbilene for over 25 prosent hver av tilsammen 102.873 nybilregistreringer.
De første åtte månedene av 2021 stod bensin- og dieselbilene for henholdsvis 4,93 og 4,73 prosent av tilsammen 110.864 nybilregistreringer.
Svaret på spørsmålet i tittelen er likevel høyst sannsynlig et «nei».
Det er fortsatt noen bilsegmenter som ennå ikke har elektrifiserte alternativer (serieproduksjon av den aller første elektriske pick-up-en startet i USA onsdag denne uka). Og det er importører som fortsatt finner kunder selv om nisjene blir stadig trangere (spør bare RSA hvor mange millioner man kan tjene på bensindrevne firehjulstrekkere fra Suzuki). I tillegg er det adskillige av oss som rett og slett ønsker en bil med forbrenningsmotor.
Men tallene lyver ikke om hvilken retning utviklingen går i:
– Nybilsalget av bensin- og dieselbiler er i ferd med å dø ut i Norge. Fortsetter trenden fra de firesisteårene er salget over i løpet av første halvdel 2022. Det er langt tidligere enn selv de mest optimistiske elbilentusiastene trodde var mulig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.
Listen nedenfor viser de 20 modellene med flest registreringer i årets åtte første måneder. 19 av de 25 mest populære modellene er helelektriske. På den tilsvarende listen i 2017 var det seks rene elbiler blant de 25 med flest registreringer.
Topp 20 i Norge fra januar til august 2021
Nr
Merke
Modell
Drivlinje
Antall 2021
Andel i %
1
Tesla
Model 3
Elbil
7 048
6,36
2
Toyota
RAV4
Ladehybrid (B)
6 515
5,88
3
Volkswagen
ID.4
Elbil
5 235
4,72
4
Volvo
XC40
Elbil
4 995
4,51
5
Ford
Mustang Mach-E
Elbil
4 523
4,08
6
Audi
e-tron
Elbil
3 979
3,59
7
Mercedes-Benz
EQC
Elbil
3 301
2,98
8
Nissan
Leaf
Elbil
3 184
2,87
9
Skoda
Enyaq
Elbil
3 148
2,84
10
Polestar
Polestar 2
Elbil
2 799
2,52
11
Volvo
XC60
Elbil
2 309
2,08
12
Peugeot
e-2008
Elbil
2 257
2,04
13
Hyundai
Kona electric
Elbil
2 245
2,03
14
MG
ZS EV
Elbil
2 150
1,94
15
Volkswagen
ID.3
Elbil
1 980
1,79
16
Toyota
Corolla
Hybrid
1 869
1,69
17
Kia
e-Niro
Elbil
1 674
1,51
18
BMW
X1
Ladehybrid (B)
1 472
1,33
19
BMW
iX3
Elbil
1 460
1,32
20
Hyundai
IONIQ 5
Elbil
1 404
1,27
Totalt alle modeller
110 864
Kilde: OFV. PS: Enkelte av modellene leveres med ulike drivlinjer, men for alle er den overveiende delen av salget med den drivlinjen som står oppført i oversikten.
Volkswagen har den mest populære bilen med bare forbrenningsmotor, med sin Tiguan på 38. plass.
Men Tiguan-registreringene i 2021 er bare en drøy tredjedel av antallet modellen hadde de første åtte månedene av debutåret på det norske markedet (i 2008).
Varsku her!
– Dette er et stort varsku til bilimportørene, verkstedene og bensinstasjon-kjedene. Bensin- og dieselbilen er på vei ut. Om 20 år er det omtrent ikke bensin- eller dieselbiler igjen på norske veier. Det føles veldig merkelig å si høyt, men dette må alle vi som elsker bil eller som jobber med bil ta inn over oss, sier Thor Egil Braadland.
Hos Bilimportørenes Landsforening sitter adm. direktør Erik Andresen og ser samme tall som NAF.
– Ser du noen utviklingstrekk som tilsier at trendlinjen endres og at bensin- og dieselsalget tar seg opp igjen?
– Nei, svarer han.
Og legger til etter en pause:
– Med forbehold om at det kommer store avgiftsendringer som påvirker dette markedet i en annen retning, men sannsynligvis vil en økt drivstoffavgift bare forsterke dette ytterligere. Utviklingen i salget av rene bensin- og dieselbiler har vært dramatisk i 2021.
– Men jeg er ikke blant dem som tror salgstallene følger en rett linje. Jeg tror denne snøballen bare ruller fortere og fortere, sier Andresen til Motor.
Bilimportørene har oppjustert prognosene for nybilsalget i 2022 til 170.000 biler, men ennå ikke brutt ned anslaget på ulike drivlinjer.
– Det er store ordrereserver hos importørene. Og det er stort sett elbiler det går i, sier Andresen.
Annonse
De store driverne
I NAF mener man fortsatt at avgiftsfordelene er en viktig del av forklaringen på hvorfor elbilandelen bare fortsetter å vokse.
– Men de store driverne nå er økende utvalg, lengre rekkevidde, lavere batteripris og EUs klimapolitikk. Alle de store bilprodusentene har nå en plan for å elektrifisere bilparken. De har bestemt seg, sier Thor Egil Braadland.
I Norge har ettertraktede modeller fra Ford, Volkswagen, Volvo og Tesla løftet elbilsalget til rekordhøyder, men også ladehybridene er populære.
– Det som selges av nye bensindrevne biler nå er nesten utelukkende ladbare biler med hybride motorer, altså biler med både elektrisk motor og bensinmotor. Rundt hver fjerde nybil som selges er en ladbar hybrid. Myndighetene ser dette, og kommer ganske sikkert til å prøve å tette dette hullet, for å nå målet om kun nullutslippsbiler innen 2025, sier Braadland i NAF.
– Det er derfor bare et spørsmål om tid før kjøpsavgiftene på de nye ladbare hybridene øker. Sannsynligvis skjer det allerede fra neste år, legger han til.
Den avgiftsendringen vil eventuelt komme parallelt med at også Toyota , verdens klart største bilprodusent, begynner serieproduksjon av batterielektriske biler.
Det vil merkes på den norske salgsstatistikken.
Blant de 24 modellene øverst på registreringslisten, er det bare fem som ikke er helelektriske. Fire av disse fem er fra Toyota, med drivlinjer som snart får et helelektrisk alternativ.
I 2022 kommer den første, en mellomstor SUV. Innen 2025 skal de bringe 15 batterielektriske modeller til markedet. Og svært mange andre produsenter har liknende ambisjoner.
Tror ikke på null
Ingen tror norske myndigheter vil forby salg av nye bensin- og dieselbiler, slik delstatsmyndighetene i både New York og California har vedtatt fra 2035.
– Det vil fortsatt være mulig å skaffe seg en bensin- eller dieselbil i mange år framover. Og det kommer til å være et godt bruktmarked for disse bilene i mange år, sier Braadland.
Men hva slags fossilmodeller tror bilimportørene holder ut lengst?
– Jeg tror ikke salget av rene bensin- og dieselbiler går helt i null, for det er alltid noen med behov som bare slike biler dekker. Men de små bensinbilene vil skiftes ut først. Jo større og kraftigere bil, jo større er sjansen for at det finnes kunder som trenger en av disse som stadig leveres med bensin- eller dieselmotor, sier Erik Andresen.
Annonse
Fossil-dominans
Selv om de helelektriske bilene dominerer nybilsalget, så vil majoriteten av biler på norske veier fortsatt gå på bensin eller diesel. Og den dominansen vil fortsette lenge, kanskje helt inn på 2030-tallet.
Når en vanlig norsk husholdning handler bil, så er det sju av åtte tilfeller en bruktbil. Og blant de 357.176 eierskiftene som er registrert i årets åtte første måneder, utgjorde elbilene bare 12 prosent.
– Folk flest eier fortsatt en brukt bensin- eller dieselbil. Fortsatt har rundt 85 prosent av bilene på norske veier en bensin- eller dieselmotor. Men nybilsalget viser at vi ser starten på slutten for den fossilt drevne bilen, sier Thor Egil Braadland i NAF.