President med skivebom:
Gjett hvem Biden ga all ære for elbil-utviklingen...
«Du har elektrifisert hele bilindustrien. Jeg mener det på alvor!», sa USAs president Joe Biden – og han snakket ikke til Elon Musk.
De færreste som har fulgt utviklingen av elbiler det siste tiåret, trenger tenkepause på spørsmålet om hvem som mer enn noen har personifisert elbilenes inntreden på det amerikanske – og globale – bilmarkedet.
Men da USAs president talte ved åpningen av General Motors sin første elbilfabrikk denne uka, så var det ikke Tesla-sjefen Elon Musk han omtalte med ordene innledningsvis i denne saken.
Det var Mary Barra, toppsjefen i bilselskapet som har skjenket verden Chevrolet Bolt.
Nettstedet Electrek refererer fra talen han holdt:
«Mary, jeg husker vi snakket sammen i januar om behovet for at USA tar føringen når det gjelder elbiler. Og jeg husker din dramatiske kunngjøring om at General Motors vil være 100 prosent elektrisk i 2035. Du har forandret hele denne fortellingen, Mary. Du har elektrifisert hele bilindustrien. Jeg mener det på alvor. Du har ført an – og det er betydningsfullt — for en dramatisk forbedring av klimaet med å redusere forbruket når hundrevis av millioner fat olje ikke blir brukt siden vi kjører elektrisk.»
Her kan du se hele talen:
Som Electrek konkluderer: «Biden is dead wrong».
Eller på godt norsk: «Biden tar helt feil».
Ingen ære
Mange vil mene Barra strengt tatt ikke har noen ære for Bolt-modellen heller, ettersom utviklingen av den bilen startet over ett år før hun tiltrådte som GM-sjef i 2013.
Derimot har mange påpekt at GM ikke viste frem en eneste elektrisk modell under den store bilutstillingen som nettopp ble avsluttet i Los Angeles.
Skjebnen vil ha det til at GM plutselig er den bilprodusenten i USA som mottar mest offentlig støtte per produserte elbil – på grunn av en avtale som sikrer mer pengestøtte når bilene er produserte av amerikanske fagorganiserte arbeidere i USA.
Støttet søksmål
Samme General Motors var forøvrig blant selskapene som støttet tidligere president Donald Trump i et søksmål mot staten California da de lokale myndghetene foreslo strammere utslippsgrenser.
GM-fabrikken Factory Zero i Detroit skal produsere helelektriske Hummer-modeller.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?