FLERE MODELLER: Polestar har nettopp startet produksjonen av Polestar 4, og senere i år kommer Polestar 3. Det gjør at selskapet tredobler modellutvalget.

Liten vekst:

Polestar leverte svakere enn ventet

På denne tiden i fjor trodde Polestar på 80.000 biler i 2023. Det klarte de ikke.

Publisert

Polestar leverte 54.600 biler globalt i 2023, en vekst på seks prosent sammenliknet med året før.

Selv om det er vekst, er den betydelig lavere enn for eksempel Volvo sine tall fra 2023, som var 15 prosent bedre enn 2022.

På denne tiden i fjor var Polestars prognoser for 2023 80.000 biler, som ble nedjustert til 60–70.000 biler i mai. 

Selskapet kommer med en slags forklaring i pressemeldingen: «Polestar fortsetter å beskytte sin eksklusivitet i et utfordrende marked, noe som har resultert i færre leveringer i fjerde kvartal».

Leveransevolumet gjør at de sikter mot et økonomisk resultat som går i null.

Så å si alt salg i 2023 var Polestar 2, pluss 880 eksemplarer av SUV- coupéen Polestar 4 i Kina.

– Salget av vår SUV- coupé starter i Europa og Australia de kommende ukene. Mens de første leveringene av Polestar 3 er ventet til sommeren. Skiftet fra å være et ett-bils til tre-bils selskap posisjonerer oss for et transformativt og spennende 2024, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar.

Polestar hadde heller ikke noe stort år i Norge. Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken viser en tilbakegang på 61 prosent, med totalt 1832 nybilleveranser i 2023 og en 16. plass på merkestatistikken mot 12. plass i 2022. 

Nedgangen i det norske nybilmarkedet var på 27 prosent i 2023.