FLERE MODELLER: Polestar har nettopp startet produksjonen av Polestar 4, og senere i år kommer Polestar 3. Det gjør at selskapet tredobler modellutvalget.Foto: POLESTAR
Liten vekst:
Polestar leverte svakere enn ventet
På denne tiden i fjor trodde Polestar på 80.000 biler i 2023. Det klarte de ikke.
Selskapet kommer med en slags forklaring i pressemeldingen: «Polestar fortsetter å beskytte sin eksklusivitet i et utfordrende marked, noe som har resultert i færre leveringer i fjerde kvartal».
Leveransevolumet gjør at de sikter mot et økonomisk resultat som går i null.
Så å si alt salg i 2023 var Polestar 2, pluss 880 eksemplarer av SUV- coupéen Polestar 4 i Kina.
– Salget av vår SUV- coupé starter i Europa og Australia de kommende ukene. Mens de første leveringene av Polestar 3 er ventet til sommeren. Skiftet fra å være et ett-bils til tre-bils selskap posisjonerer oss for et transformativt og spennende 2024, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar.
Polestar hadde heller ikke noe stort år i Norge. Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken viser en tilbakegang på 61 prosent, med totalt 1832 nybilleveranser i 2023 og en 16. plass på merkestatistikken mot 12. plass i 2022.
Nedgangen i det norske nybilmarkedet var på 27 prosent i 2023.