Den siste tiden er det lagt ned to blå plater utenfor lekebutikken Sprell i Oslo sentrum.
De to blå platene er starten på en spennende fremtid for alle elbileiere: De skal sørge for trådløs lading, i første omgang av Oslo-drosjer av merket Jaguar I-pace.
Platene er montert på drosjeholdeplassen, og skal gjøre at drosjene kan lade mens de står stille og venter på nye kunder.
Den reelle ladehastigheten blir trolig på rundt 75 kilowatt. Det er like raskt som mange lynladere, men ikke blant de aller kraftigste. Den trådløse ladingen styres fra en styringsenhet i en liten bu like ved.
Drosjeholdeplassen i Vika er ikke det eneste stedet det blir trådløs lading i Oslo. Lignende anlegg kommer både ved Skøyen drosjeholdeplass, i Nydalen og på sjøsiden ved Oslo S.
Bak pilotprosjektet som er unikt i verdensmålestokk står bilfabrikken Jaguar Land Rover, Norgestaxi, Recharge Infra (Fortum), amerikanske Momentum Dynamics og Oslo kommune.
Ladeplatene blir ikke mye dyrere enn å bygge vanlige ladestolper, ifølge en artikkel i fjor i Finansavisen (krever innlogging). I første omgang er det 25 drosjer av merket Jaguar I-pace som kan lade mens de venter på kunder. Men Oslo har allerede rundt 100 elektriske drosjer av totalt 1800 biler, og langt flere blir det i årene som kommer.
Annonse
– Spennende
– Vi holder nå på med montering og testing. Om ikke lenge skal det inviteres til visning av anlegget og hvordan det virker, forteller Frode Aarsby. Han er daglig leder i Aarsby bil, et merkeverksted på Romerike for blant annet Jaguar.
Aarsby bil har fått jobben med å montere ladeplatene under bilen.
– Bilene som får disse ladeplatene skal fortsatt kunne lades med ledning, forteller Aarsby.
Han er svært entusiastisk over trådløs lading og mulighetene det gir:
– Ladeplatene og trådløs ladeteknologi er starten på en veldig spennende fremtid. Det vil revolusjonere elbilladingen. Jeg tipper det ikke er mange år før ladestolper og ladeanlegg hvor du bruker ledning er borte, sier han.