HENGER-SJEF: Terje Frydenlund, daglig leder i Gaupen-Henger.
HENGER-SJEF: Terje Frydenlund, daglig leder i Gaupen-Henger.

Norges største henger-produsent:

Ingen av disse populære tilhengerne kan kjøre i 100

Til høsten kan det bli innført nye regler som tillater å kjøre i 100 km/t med tilhenger på motorveier. Men har du en Gaupen-Henger, må du holde dagens fartsgrense på 80 km/t.

Publisert Sist oppdatert

Fartsgrenser for tilhengere

  • I dag kan man ikke kjøre raskere enn 80 km/t med tilhenger, selv om man kjører på motorvei med fartsgrense opptil 110 km/t.
  • Tillatt maksimalhastighet for tilhengere uten bremser som veier over 300 kilo er 60 km/t. Er totalvekten på henger og last under 300 kilo, er maksimal fartsgrense 80 km/t.
  • Tillatt maksimalvekt for hengere med egne bremser er 80 km/t.
  • Med det nye forslaget vil det være mulig å kunne kjøre i 100 km/t på motorveier med slik fartsgrense, eller høyere.
  • Dessuten foreslår Statens vegvesen at laveste fartsgrense for alle med tilhenger blir 80 km/t, også for de med tilhengere uten bremser. 60-grensen forsvinner.

– I dag er det ingen av våre modeller som kan kjøres i 100 km/t uten at det gjøres tekniske forandringer på dem, sier Terje Frydenlund, daglig leder i Gaupen-Henger, Norges største produsent av tilhengere.

Årsaken er at Gaupen-hengerne ikke har støtdempere, og en annen kuletilkobling enn det som kreves.

Han er usikker på om dette kan ettermonteres på brukte hengere.

– Alt er i utgangspunktet mulig. Men det er jo spørsmål både om det er teknisk mulig, det vet vi ikke enda, og om pris.

Dyrt å oppgradere

Tusenlappene vil trolig bli så mange at folk flest ikke vil ønske å oppgradere en varehenger de har betalt 5-10.000 kroner for da den var ny, tror Frydenlund.

På ny tilhenger vil det være mulig å kjøpe det påkrevde utstyret som ekstrautstyr eller som ettermontert. Frydenlund anslår at det vil koste fra 3000 til 6000 kroner ekstra i forhold til dagens priser.

Den andre store norske tilhengerprodusenten, Tysse, har noen modeller som kan godkjennes for bruk i 100 km/t.

– Noen andre av våre modeller vil imidlertid behøve noen tilpasninger, skriver utviklingsleder Magnus Buodd i Tysse Mekaniske Verksted i en epost.

Har støtdempere

Tilhengerprodusenten Tredal på Sørlandet har kun tilhengere som er tilpasset det nye regelverket Tempo 100, som både Statens vegvesen og samferdselsministeren nå foreslår å innføre.

– Alle våre modeller har støtdempere og spesiallagde aksler. Vi har levert tilhengere godkjent for Tempo 100-regleverket både til Danmark og Tyskland i lang tid, opplyser Sverre Langseth, daglig leder i Tredal.

Vegvesenet og samferdselsdepartementet foreslår samme regelverk i Norge som i disse to landene.

– Tredal-eiere skal derfor kunne få godkjenning dersom de oppfyller de andre kravene, sier Langseth.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GODKJENT: </span>Tredal har slike fjæringer. Deres hengere vil være godkjent for 100 km/t, lover Sverre Langseth (innfelt).
GODKJENT: Tredal har slike fjæringer. Deres hengere vil være godkjent for 100 km/t, lover Sverre Langseth (innfelt).

EU-kontroll

Motor har skrevet om de omfattende kravene som foreslås for tilhengere som skal kunne brukes i inntil 100 km/t, blant annet krav om EU-kontroll og nye dekk.

Lanseth synes disse kravene er fornuftige.

– Vi har lenge vært for EU-kontroll for å rydde opp i tilhengerparken.

Han er også sterk tilhenger av økte fartsgrenser.

– Det bør absolutt bli lov å kjøre i 100 med tilhenger. Det er mange farlige situasjoner hvor biler med tilhenger kjører i 80, og de andre i 100-110 km/t.

Selv om Tredal-hengerne er konstruert for det nye regelverket, betyr ikke det at kjøring med henger i høye hastigheter er risikofritt, ifølge vegvesenet.

– En del fabrikanter sier til oss at tilhengerne deres er konstruert for 100 km/t. Men dersom hengerne nærmer seg vekten til bilen, er det risiko for at tilhengeren tar kontrollen over bilen. Med store og tunge biler er risikoen imidlertid mindre, sier sjefingeniør Tormod Schau i Statens vegvesen.

Også Terje Frydenlund på Gaupen er skeptisk.

– Jeg skjønner at noen vil kjøre i 100. Men det er et sikkerhetsspørsmål. Ikke alle bør kjøre i 100. Dessuten vil det som nevnt påvirke prisen, sier Frydenlund.