KINABIL: Seres er et av mange nye kinesiske bilmerker. Her er Seres 9 utstilt i Beijing i fjor.

Kinesiske biler:

Frykter at dele­tilgangen strupes

Eier du kinesisk bil, kan det blir problematisk å skaffe bildeler når du trenger dem, advarer bilbransje-topp.

Publisert Sist oppdatert

– Mange elbiler kan bli uforholdsmessig dyre å holde i drift, sier Morten Birkeland, administrerende direktør i Sørensen og Balchen til bransjenettstedet Bilbransje 24.

Årsaken er små salgsvolumer av mange elbilmerker i Europa. 

Dermed blir det lite interessant for frittstående deleprodusenter å produsere deler i et marginalt volum, mener bransjemannen.

Sørensen og Balchen er et av landets største firmaer innen bildeler og bilrekvisita og driver blant annet bildelkjeden Bilxtra.

Når de frittstående produsentene dropper å tilby deler til elbiler, fører det til at bilprodusentene får monopol – med økte priser som resultat. Dermed kan det bli uforholdsmessig dyrt å holde spesielt eldre elbiler i drift.

Situasjonen kan bli ekstra ille for eierne av kinesiske biler dersom handelskrigen USAs president Donald Trump holder på å starte, tar av – og det blir høy toll fra Kina også for Europa.

Da vil tilgangen på kinesiske biler og bildeler strupes, sier Morten Birkeland til Bilbransje 24.