KINABIL: Seres er et av mange nye kinesiske bilmerker. Her er Seres 9 utstilt i Beijing i fjor.
Foto: PETER RAAUM
Kinesiske biler:
Frykter at deletilgangen strupes
Eier du kinesisk bil, kan det blir problematisk å skaffe bildeler når du trenger dem, advarer bilbransje-topp.
– Mange elbiler kan bli uforholdsmessig dyre å holde i
drift, sier Morten Birkeland, administrerende direktør i Sørensen og Balchen
til bransjenettstedet Bilbransje
24.
Årsaken er små salgsvolumer av mange elbilmerker i
Europa.
Dermed blir det lite interessant for frittstående deleprodusenter å
produsere deler i et marginalt volum, mener bransjemannen.
Sørensen og Balchen er et av landets største firmaer innen
bildeler og bilrekvisita og driver blant annet bildelkjeden Bilxtra.
Når de frittstående produsentene dropper å tilby deler
til elbiler, fører det til at bilprodusentene får monopol – med økte priser som
resultat. Dermed kan det bli uforholdsmessig dyrt å holde spesielt eldre elbiler
i drift.
Situasjonen kan bli ekstra ille for eierne av kinesiske
biler dersom handelskrigen USAs president Donald Trump holder på å starte, tar
av – og det blir høy toll fra Kina også for Europa.
Da vil tilgangen på kinesiske biler og bildeler strupes, sier
Morten Birkeland til Bilbransje 24.