VINGEKLIPPET: Frp-representanten Bård Hoksrud kritiserer samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds nøling med å gjennomføre Stortingets vedtak.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Frp ut mot ny samferdselsminister:
«Dette provoserer meg noe helt hinsides!»
– Hadde statsråden vært smart, så hadde han gjennomført den politikken partiet hans har vedtatt, sier Bård Hoksrud (Frp) i en flengende kritikk av den nye samferdselsministeren.
Alle som ønsker å fortsette å kjøre etter fylte 80 år, må ta helseundersøkelse hos lege.
De som oppfyller kravene, vil få en helseattest med gyldighet i inntil 3 år.
Etter legebesøket må man møte opp personlig og levere attesten på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Attesten kan ikke være eldre enn 3 måneder når den leveres.
Ved senere fornyelser må samme prosess gjentas. Fornyelse må skje før utløpsdato for å ha uavbrutt førerett.
Jon-Ivar Nygård, Arbeiderpartiets ferske statsråd i Samferdselsdepartementet, har varslet at han vil tenke seg godt om før han eventuelt gjennomfører det vedtaket som Arbeiderpartiet sikret flertall for i Stortinget før sommerferien.
Spørsmålet om eldre bilførere fortsatt skal måtte gjennomgå en helsesjekk for å få fornyet førerkort, har vakt intens uenighet – på tvers av tradisjonelle skillelinjer i samferdselspolitikken.
Når Nygård nå nøler med å effektuere vedtaket Ap, Frp og SV sikret flertall for, tenner Hoksrud på alle plugger.
– Dette provoserer meg noe helt hinsides!Det er en regelrett skandale at en statsråd ikke vil følge opp sitt eget partis vedtak, etter at Stortinget to ganger har behandlet saken med samme konklusjon, sier Hoksrud til Motor.
På Stortinget har det lenge vært ønske om å lette på kravene. Allerede i 2018 ble et forslag fra Ap og Senterpartiet om å fjerne de obligatoriske testene avvist av et flertall på Stortinget.
I februar i år ble det imidlertid flertall for et forslag fra SV om å oppheve kravet til helseattest – mot stemmene til Høyre, Venstre, MDG, Senterpartiet og KrF. Og da vedtaket landet på bordet til daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), svarte han med å utrede saken på nytt.
Annonse
Sterk bekymring
Blant fagmiljøene i både Vegdirektoratet og Helsedirektoratet er det sterk bekymring for konsekvensene, og med referanse til disse advarslene sa Hareide at vedtaket vil «gi flere drepte og hardt skadde på veiene».
Da han nølte med å gjennomføre februarvedtaket, gjorde Stortinget et såkalt anmodningsvedtak – med samme flertall som i februar – om at Hareide måtte gjennomføre Stortingets beslutning innen 1. august.
– Mitt parti var del av Stortingets flertall, men i denne saken føler jeg at det er riktig å gjøre meg godt kjent med den nye faglige vurderingen som nå ligger og venter på mitt bord, sier Nygård.
Bård Hoksrud mener saken avdekker en grenseløs arroganse overfor Stortinget.
– Det er opplagt at embedsverket styrte den forrige statsråden i denne saken. Og det virker som den nye samferdselsministeren er vingeklippet allerede etter fem dager. Hadde statsråden vært smart, så hadde han gjennomført den politikken partiet hans har vedtatt, sier Hoksrud.
Annonse
Ikke svart eller hvitt
Under debatten i Stortinget i slutten av mai oppsummerte Sverre Myrli, Arbeiderpartiets egen transport-nestor, sakens dilemmaer slik:
– Det er fordeler og ulemper med alle ordninger, det er ikke svart eller hvitt. Men stortingsflertallet mener altså at det er flest ulemper ved dagens ordning. (…) Spørsmålet er rett og slett: Når vil samferdselsministeren iverksette Stortingets vedtak?