BRANN I P-HUS PÅ SOLA: Arbeidet med å slukke og sikre det utbrente parkeringshuset ved Stavanger lufthavn i januar i fjor, tok lang tid.

«Kan være et tidsspørsmål»:

Forsikringskjempe frykter katastrofe­brann i P-hus

– Flere P-hus er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i en elbils batteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger.

Publisert

Det sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige til Motor.

Norges største forsikringsselskap baserer advarselen på et verste fall-scenario, men ikke desto mindre: fullt mulig hvis det først skjer brann i et parkeringshus.

Elbiler har mindre sjanse for å ta fyr enn bensin- og dieselbiler og det er svært sjelden at et elbil-batteri tar fyr. Men brannen i Haugesund nylig viste at det kan skje.

Og da kan det fort bli dramatisk.

I sommer har det dessuten vært nærmest en epidemi med branner som har berørt elbiler.

Forsikringsselskapet Gjensidige frykter det kan være et tidsspørsmål før det smeller i et parkeringshus.

Ladegarasjer i P-hus

Storbrannen i parkeringsanlegget ved Stavanger lufthavn i fjor er den siste storbrannen i et P-hus. Da startet brannen i en gammel dieselbil, men det var også mange elbiler parkert på anlegget.

Mange P-hus er populære blant elbilister for lademulighetene. Blant de største er Festningen P-hus og Vulkan i Oslo, sistnevnte integrert i en byggmasse med både forretninger og boliger.

– Det er flere P-hus som er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i en elbils batteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Svært utfordrende å slukke

Han påpeker, som brannvesenets statistikker viser, at det ikke er større sjanse for at det begynner å brenne i elbiler enn i andre biler, og det skal veldig mye til for at batteriet tar fyr.

– Men, hvis det først tar fyr i batteriet er det svært vanskelig å slukke, slik noen eksempler viser, og som brannvesenet kan underskrive på. Vi kan ikke neglisjere den potensielle faren som ligger der, fastslår Rysstad.

Og om ikke brannen starter i batteriet, kan det likevel bli spredning av brannen til batteriene selv om ilden oppsto et annet sted - for eksempel i en bensin- eller dieselbil, dersom varmeutviklingen blir kraftig nok.

Brannen på Sola lufthavn fant sted i et relativt frittstående parkeringshus, men i mange norske byer finnes P-hus som er integrert med kjøpesentre og boliger. Man kan tenke seg utfordringene knyttet til evakuering i tilfelle brann og det store antallet personer som ville bli direkte berørt.

– Vi vet det er mange aktører som mener mye om dette, og brannvesenet ser jo i praksis hvilke utfordringer som foreligger, sier Rysstad, og legger til:

– En annen utfordring er tilgang til P-hus for store brannbiler etc. hvis det verste skulle skje.