VIKTIG Å FØLGE RÅDENE: Velg nivå på regenereringen utifra forholdene du kjører på.

Regenerering:

Dette må du vite om elbil på vinterføre!

Elbiler bremser nesten helt av seg selv, fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet.

Publisert Sist oppdatert

– På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hva regenerering er, lærer de fleste av oss etter å ha gått over til elbil. Når du slipper opp gasspedalen, vil bilen bremse av seg selv. Samtidig får den litt påfyll av strøm.

Det er praktisk når du skal ned fra fjellet og faktisk lader opp flere kilometer med rekkevidde på bilen.

Følg med i svinger!

Men pass på når du kjører på vinterføre. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen.

Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, mener Sødal.

Nivået kan ofte justeres

Det er ikke gitt at du skal ha regenerering på minimum eller helt skrudd av gjennom hele vinteren.

På de fleste nyere elbiler er det enkelt å justere nivået på regenerering. Det gjør at du kan veksle mellom ulike nivåer underveis på en kjøretur eller fra kjøretur til kjøretur.

– Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Nils Sødal.

Skal du ned en bratt nedoverbakke, kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei, bør du skru ned til et minimum eller helt av, sier han.