NYHETER: I god tradisjon oppgraderer Tesla modellene sine ved utgangen av året.

Dokumenter lekket:

Dette blir endringene på Tesla Y og 3 etter nyttår

Tesla har gjort det til en god førjulstradisjon å oppgradere modellutvalget. I år er det Model Y og Model 3 som får de største endringene. Blant annet får Y økt nyttelast.

Publisert Sist oppdatert

Tesla har lansert oppgraderte versjoner av Model 3 og Model Y til godkjenning hos europeiske myndigheter, og innholdet i disse dokumentene har nå lekket til et europeisk Tesla-forum, ifølge velinformerte Electrek.

Gryende følelse

Tesla har jo gjort det til et poeng at de ikke lager årsmodeller slik andre produsenter gjør, men heller oppgraderer bilene når nyhetene er klare til å produseres og installeres.

Likevel: Tesla-følgerne har fått en gryende følelse av at oppgraderingene dukker opp like trofast – og ofte like usynlig – som gjestene til grevinnen og hovmesteren.

Ytterligere endringer

For et år siden ble Model 3 oppgradert inn mot 2021. I år får den ytterligere noen endringer. Noen av dem gjelder også storebror, Model Y. Dette er de viktigste:

KJAPPERE: En ny type chip gjør at infotainmentsystemet – som blant annet inkluderer navigasjonen – vil reagere raskere.

Dobbelt glass

  • Økt nyttelast på Model Y, uten at tall spesifiseres. I dag er den på 390 kilo, som kan være kritisk lavt for flere familier.
  • Det gamle 12-voltsbatteriet byttes ut mot et litium-ionbatteri med bedre kapasitet. Dette har Tesla allerede gjort på Model S og X.
  • Tesla 3 får trolig samme chip (AMD Ryzen) som er brukt til de Kina-bygde Tesla Y sin Media Control Unit (MCU). Det betyr merkbart kjappere respons fra infotainmentsystemet.
  • Tesla 3 får dobbelt akustisk glass også på bakdørene, for å redusere vind- og trafikkstøy. I fjor ble det gjort på fordørene.
  • Et «superhorn» er også på gang. Dette er en kombinasjon av bilens eget horn, utvendige høyttalere og alarmsystemet.
  • Det snakkes også om effektøkning til Model 3 som vil overgå dagens Performance-versjon.

Først Kina

Mange av de øvrige endringene er på detaljnivå, og noen av dem introduseres når Model Y begynner å produseres på Gigafacatory Berlin. I første omgang kommer endringene på modellene bygget i Kina.