SLIPPER UT MYE: Som også Motors tester har vist tidligere, øker utslippene kraftig under norske vinterforhold. Også de nyeste dieselbilene er berørt.
SLIPPER UT MYE: Som også Motors tester har vist tidligere, øker utslippene kraftig under norske vinterforhold. Også de nyeste dieselbilene er berørt.

AdBlue fryser ved -11 grader:

Selv de reneste diesel­motorene får skyhøye utslipp i vinterkulda

Systemene som monteres på dieselbiler for å møte utslippskravene er ikke laget for norsk vinter. Her er ekspertråd for lavest mulig utslipp i kulda.

Publisert Sist oppdatert

Selv om mange bilkjøpere sier de stadig vil velge dieselbiler – i hvert fall i distriktene – viser det seg at selv de nyeste, såkalt «rene» dieselbilene, blir rullende utslippsbomber når det blir virkelig kaldt i været.

Det skyldes ikke minst at tilsetningsstoffet AdBlue, som skal redusere utslipp, fryser når temperaturen blir for lav.

– Ja, denne renseteknologien stilles på en måte sjakk matt når det fryser, sier Knut Skårdalsmo, en av Norges ledende eksperter på motor- og drivstoffteknologi, til Motor.

– Hvis bilen har stått tilstrekkelig lenge i temperaturer under omtrent minus ti grader, vil AdBlue-væsken fryse og den såkalte SCR-katalysatoren vil da ikke fungere, sier Skårdalsmo.

AdBlue-tilførsel

Høye utslipp av nitrogenoksider (NOx) under visse atmosfæriske forhold har ført til diskusjoner om å forby dieselbiler i enkelte byområder – med unntak for dieselbiler som tilfredsstiller de nyeste Euro 6-utslippskravene.

For å tilfredsstille kravene har produsentene av dieselbiler måttet øke bruken av såkalt selektiv katalytisk reduksjon (SCR) på bilene.

Det skjer ved bruk av AdBlue, et tilsetningsstoff som fylles på en separat tank på nye dieselbiler. AdBlue sprøytes inn i drivstoffet bak partikkelfilteret i motoren og omdannes til ammoniakk av varmen. Denne reagerer med NOx-en og nøytraliserer den i praksis.

Men når AdBlue-væsken fryser under streng kulde får også de nyeste, Euro 6-sertifiserte dieselbilene utslipp av skadelige avgasser som ligger skyhøyt over det kravene tillater.

Strengere krav

Euro 6-standarden krever et NOx-utslipp som ikke overskrider 0,08 gram pr kilometer, mens Euro 5-kravene var maksimalt 0,15 gram NOx per kilometer.

Euro 6-normen krever at rensingen kommer i gang senest etter 20 minutter også ved -15 grader, noe som skal gi tid til at AdBlue-tanken varmes opp under kjøring.

Så hva kan man gjøre for å redusere utslippene når kulda er streng?

– På generelt grunnlag vil det ta lengre tid før eksosrensesystemer som f.eks. katalysatorer kommer opp i driftstemperatur under vinterlige forhold. Dette gjelder både for bensin- og dieselmotorer, sier Skårdalsmo.

– Det beste man kan gjøre er å la motoren gå på tomgang kun i noen sekunder før man starter bilturen og deretter kjøre med moderate turtall og belastninger de første kilometrene, samt selvsagt å benytte motorvarmer dersom man har det, råder han, og understreker:

– Det verste man kan gjøre både med tanke på motorens «ve og vel» – og ikke minst miljøet – er å la motoren «gå seg varm» på tomgang.

Høyere utslipp

Det har ikke kommet krav til bilprodusentene om å finne løsninger for at AdBlue-teknologien skal fungere også i sprengkulde.

– Det er opp til bilprodusentene å avgjøre om de vil ta de nødvendige tekniske grepene for å kompensere for dette, sier Skårdalsmo.

– Stemmer det at de eldre dieselbilene også vil ha høyere utslipp enn vanlig i skikkelig kulde, fordi renseteknologien programmeres til bare å fungere innenfor visse temperaturområder ?

– Det er rimelig å anta at bilprodusentene vil være forsiktige med bruk av EGR (rensende resirkulasjon av avgassene, red. anm.) når det blir kaldt nok, fordi det kan slite på komponenter i motoren. Da er det opplagt at det vil bli høyere utslipp, sier Skårdalsmo.

– Også uavhengig av rensesystemer som slås ut av kulden gjør kaldt vær generelt at utslippene øker i trafikken, forklarer han.

Powered by Labrador CMS