
GT Radial IcePro 3
Unngå dette dekket!
Dette dekket fra Singapore duger ikke under nordiske vinterforhold.
PLUSS:
Korte bremselengder på barmark
MINUS:
Dårlig grep på is og snø. Vanskelig å styre på grepgrensen.
GT Radial er et relativt ukjent merke på våre kanter, men det produseres av Giti Tire-gruppen i Singapore.
Dette selskapet banker på døren for en plass blant verdens 10 største dekkprodusenter.
Og mens vi i Norden kjenner lite til merket, virker det som ingeniørene hos GT Radial kjenner like lite til hva som kreves av et vinterdekk på vårt vinterføre.

Gummiblandingen i IcePro 3 er nesten like hard som i et sommerdekk, og dermed havner det håpløst sist på snø og is.
Det slipper grepet tidlig, men gir sjåføren en falsk trygghet ved at det slipper grepet helt uten forvarsel.
Det er i sum den aller dårligste kombinasjonen et dekk kan ha. Da hjelper det ikke at det bremser aller best på asfalt. Den samme upålitelige oppførselen går igjen under unnamanøvertesten.
Unngå dette dekket!
GT Radial IcePro 3
52 poeng
Hardhetsgrad (Shore): 70
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:27/06 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:134
Snø
Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:2
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:3
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4
Annet
Støy:2 Forbruk:4
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift
Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
PS: Under en ekstra sjekk av måledataene fra forbrukstesten ble det oppdaget tre feil som vi dessverre ikke fikk fanget opp i tide til publiseringen av printmagasinet. De korrekte måleverdiene skal være som følger på dekkene fra Nokian (5,74 l/100 km), Nordman (5,76 l/100 km)og GT Radial (5,78 l/100 km), og dekkene skal derfor ha to poeng høyere score enn det stod i printutgaven av Motor.
Her er dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Michelin | Continental | Nokian | Hankook | Pirelli | Nordman | Toyo | GT Radial |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 6 | 3 | 9 | 12 | 3 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Bremsing på snø (maks 10) | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 8 | 4 | 2 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 8 | 6 | 8 | 8 | 4 | 6 | 10 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
Vannplaning (maks 5) | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Støy (maks 5) | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Totalt | 87 | 84 | 84 | 73 | 67 | 64 | 60 | 52 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
