IKKE GODT NOK: GT Radial IcePro 3
IKKE GODT NOK: GT Radial IcePro 3

GT Radial IcePro 3

Unngå dette dekket!

Dette dekket fra Singapore duger ikke under nordiske vinterforhold.

Publisert

PLUSS:

Korte bremselengder på barmark

MINUS:

Dårlig grep på is og snø. Vanskelig å styre på grepgrensen.

GT Radial er et relativt ukjent merke på våre kanter, men det produseres av Giti Tire-gruppen i Singapore.

Dette selskapet banker på døren for en plass blant verdens 10 største dekkprodusenter.

Og mens vi i Norden kjenner lite til merket, virker det som ingeniørene hos GT Radial kjenner like lite til hva som kreves av et vinterdekk på vårt vinterføre.

Gummiblandingen i IcePro 3 er nesten like hard som i et sommerdekk, og dermed havner det håpløst sist på snø og is.

Det slipper grepet tidlig, men gir sjåføren en falsk trygghet ved at det slipper grepet helt uten forvarsel.

Det er i sum den aller dårligste kombinasjonen et dekk kan ha. Da hjelper det ikke at det bremser aller best på asfalt. Den samme upålitelige oppførselen går igjen under unnamanøvertesten.

Unngå dette dekket!

GT Radial IcePro 3

52 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 70

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:27/06 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:134

Snø

Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:2

Is

Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:3

Tørr asfalt

Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2

Våt asfalt

Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4

Annet

Støy:2 Forbruk:4

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

PS: Under en ekstra sjekk av måledataene fra forbrukstesten ble det oppdaget tre feil som vi dessverre ikke fikk fanget opp i tide til publiseringen av printmagasinet. De korrekte måleverdiene skal være som følger på dekkene fra Nokian (5,74 l/100 km), Nordman (5,76 l/100 km)og GT Radial (5,78 l/100 km), og dekkene skal derfor ha to poeng høyere score enn det stod i printutgaven av Motor.

Her er dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS