Hakkapeliitta R3 gir imidlertid med kjøreglede og har en fin, nøytral balanse i svingene og kjappe styringsreaksjoner – en opptreden som går igjen både på snø, is og asfalt.
Sammenliknet med Continental har imidlertid Nokian noe dårligere retningsstabilitet, med ujevn styrefølelse på tørt underlag.
Det er også litt mer lyd, ettersom det kommer litt lavfrekvent støy ved visse hastigheter.
Men på både tørr og våt asfalt er det lettkjørt og trygt helt til grepet slipper ved unnamanøver.
Sammen med Pirelli er Nokian det kjøreglade alternativet.
Det gir sikre kjøreegenskaper og godt grep uansett underlag.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.