SKUFFER LITT: Pirelli Ice Zero 2
SKUFFER LITT: Pirelli Ice Zero 2

Pirelli Ice Zero 2

Skuffende førsteinntrykk fra Pirelli

IceZero 2 er den store nyheten for oss i dette segmentet, ettersom vi ikke har testet det tidligere. Dessverre er førsteinntrykket litt negativt.

Publisert

PLUSS:

Kjøreegenskaper og bremsestrekning på asfalt.

MINUS:

Dårlig grep på is. Unødig sladdevennlig på vinterføre.

Isgrepet er blitt de aller dårligste i testen.

Piggene stikker kortere ut enn noen av de andre, men her er forskjellene så små at de ikke kan forklare hele avstanden til de øvrige premiumdekkene.

På is var det alltid bakparten som slapp først, noe som er vanskelig å håndtere for den gjengse bilist.

På snø hevder det seg bedre, men det er et lite hakk bak de beste – og har stadig lett for å sladde.

IceZero2 presterer derimot som et av de aller beste på barmark med korte bremsestrekninger, underholdende kjøreegenskaper og er best mot vannplaning.

Noe å tenke på hvis du kjører sjelden på snø eller is…

Men det dårlige festet på kaldt vinterføre gjør at det bare blir femteplass totalt i vår test.

Pirelli Ice Zero 2

67 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 59

Fakta

Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:04/11 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:190

Snø

Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6

Is

Akselerasjon:3 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4

Våt asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4

Annet

Støy:3 Forbruk:5

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS