
Firemax/Nereus FM805+/NS805+
Selvskreven sisteplass
Lavprisdekket Firemax FM805+ (og tvillingdekket Nereus NS805+) overrasker med betydelig bedre tall enn mer navngjetne – og dyrere – produkter i flere av deltestene.
PLUSS:
Brukbart grep på snø og is. Bremser bra på barmark.
MINUS:
Dårlig stabilitet på asfalt. Vanskelig å kjøre på grep-grensen.
Det savner en del på akselerasjon og bremsing på is og snø, men det ligger ikke like langt etter som visse andre lavprisdekk vi har testet tidligere.
På is har det for eksempel riktig bra grep i svingene.
Derimot klarer det dårlig å formidle feedback til sjåføren om hvor grep-grensen faktisk går.

Dette gjelder særlig på snø, noe som gjør det vanskeligere å kjøre med enn de virkelige premiumdekkene.
Verre er det at det ikke står mot sidekreftene ved en krisesituasjon på barmark.
Der blir det ustabilt og vanskelig å kjøre i unnamanøver-testsene allerede når bilen er nesten tom.
Hvordan den oppfører seg i en fullpakket bil med takboks, tør vi ikke tenke på!
Sisteplassen er selvskreven.
Firemax/Nereus FM805+/NS805+
54 poeng
Hardhetsgrad (Shore): 57
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:27/05 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:92 Innside/utside:ja Rotasjonsretning:nei Pigger:nei
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:1
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3
Annet
Støy:2 Forbruk:3
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.P
Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |