VINNERDEKK: Michelin X-Ice North 4.
VINNERDEKK: Michelin X-Ice North 4.

Michelin X-Ice North 4

Pigger fra konkurrentene

I vår testdimensjon (205/60 R16) har Michelin utstyrt sitt X-Ice North 4 med ikke mindre enn 255 pigger.

Publisert

PLUSS:

Grep på is og kjørestabilitet på tørr asfalt. Lite veistøy.

MINUS:

Vannplaning, bremsing på våt asfalt.

De er mindre i størrelse enn konkurrentenes pigger og selv om de fire dekkene samlet har over 1000 piggutstikk flere enn det er på en vanlig personbil, har Michelin minst dekkstøy.

Den franske pigg-bonanzaen sikrer full pott i alle runder på is.

På samme vis har X-Ice North 4 toppresultat på snø, unntatt når det kommer til kjøreegenskaper.

Der har det ørlite dårligere sidegrep og tydelig understyring.

Michelin presterer på topp også på tørr asfalt der det har best stabilitet, den mest presise styrefølelsen og lavest forbruk.

Blant dekkets få ulemper er at det presterer dårligere på våt asfalt og at det vannplaner tidligst av alle.

Men samlet sett leverer Michelin det beste piggdekket akkurat nå.

Michelin X-Ice North 4

87 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 58

Fakta

Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:11/11 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:255

Snø

Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8

Is

Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15

Tørr asfalt

Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:5

Våt asfalt

Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:2

Annet

Støy:5 Forbruk:5

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS