Grep på is og kjørestabilitet på tørr asfalt. Lite veistøy.
MINUS:
Vannplaning, bremsing på våt asfalt.
De er mindre i størrelse enn konkurrentenes pigger og selv om de fire dekkene samlet har over 1000 piggutstikk flere enn det er på en vanlig personbil, har Michelin minst dekkstøy.
Den franske pigg-bonanzaen sikrer full pott i alle runder på is.
På samme vis har X-Ice North 4 toppresultat på snø, unntatt når det kommer til kjøreegenskaper.
Der har det ørlite dårligere sidegrep og tydelig understyring.
Michelin presterer på topp også på tørr asfalt der det har best stabilitet, den mest presise styrefølelsen og lavest forbruk.
Blant dekkets få ulemper er at det presterer dårligere på våt asfalt og at det vannplaner tidligst av alle.
Men samlet sett leverer Michelin det beste piggdekket akkurat nå.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.