ASFALTBREMS: Michelin X-Ice Snow
ASFALTBREMS: Michelin X-Ice Snow

Michelin X-Ice Snow

Mangler grepet til de aller beste

Nye X-Ice Snow er, akkurat som det utgående X-Ice 3, et stivt dekk klassifisert for hastigheter over 200 km/t – med god stabilitet og fast kjørefølelse på barmark.

Publisert

PLUSS:

Stabilitet og styrefølelse på asfalt. Bremselengde på snø og is.

MINUS:

Noe dårligere sidegrep på samtlige underlag. Bremsing på våt asfalt.

Rullemotstanden er dessuten den laveste i hele testen.

Derimot er bremsestrekningen lang på våt asfalt.

På snø og is har dekket bra grep når det går rett fram – enten det er snakk om akselerasjon eller bremsing.

Men i svingene er grepet svakere enn på de beste konkurrentene.

Det er også vanskeligere å kjenne akkurat hvor grensen går. Derfor forsvinner grepet plutseligere enn for andre, mykere vinterdekk.

Det samme gjelder i svingene på våt asfalt.

Til tross for bra stabilitet på barmark, lavt forbruk og korte bremsestrekninger: De slappe svingprestasjonene gir til slutt bare en sjetteplass.

Michelin X-Ice Snow

70 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 59

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:06/01 2020 Hastighetsmerking:H Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:nei

Snø

Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6

Is

Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:4

Våt asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:3

Annet

Støy:3 Forbruk:5

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Conti Nokian Goodyear Pirelli Nexen Michelin Bridgestone Firemax
Akselerasjon på is (maks 5)55444442
Bremsing på is (maks 15)1512129151296
Kjøring på is (maks 15)151561512999
Akselerasjon på snø (maks 5)54554554
Bremsing på snø (maks 10)888810888
Kjøring på snø (maks 10)10106866104
Bremsing på våt vei (maks 10)661064426
Kjøring på våt vei (maks 5)44542423
Vannplaning (maks 5)33533323
Bremsing på tørr vei (maks 5)44442353
Kjøring på tørr vei (maks 5)43552421
Drivstofforbruk (maks 5)44543533
Støy (maks 5)52444332
Totalt (maks 100)8880797971706454
Plassering12335678
Powered by Labrador CMS