
Michelin X-Ice Snow
Mangler grepet til de aller beste
Nye X-Ice Snow er, akkurat som det utgående X-Ice 3, et stivt dekk klassifisert for hastigheter over 200 km/t – med god stabilitet og fast kjørefølelse på barmark.
PLUSS:
Stabilitet og styrefølelse på asfalt. Bremselengde på snø og is.
MINUS:
Noe dårligere sidegrep på samtlige underlag. Bremsing på våt asfalt.
Rullemotstanden er dessuten den laveste i hele testen.
Derimot er bremsestrekningen lang på våt asfalt.
På snø og is har dekket bra grep når det går rett fram – enten det er snakk om akselerasjon eller bremsing.

Men i svingene er grepet svakere enn på de beste konkurrentene.
Det er også vanskeligere å kjenne akkurat hvor grensen går. Derfor forsvinner grepet plutseligere enn for andre, mykere vinterdekk.
Det samme gjelder i svingene på våt asfalt.
Til tross for bra stabilitet på barmark, lavt forbruk og korte bremsestrekninger: De slappe svingprestasjonene gir til slutt bare en sjetteplass.
Michelin X-Ice Snow
70 poeng
Hardhetsgrad (Shore): 59
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:06/01 2020 Hastighetsmerking:H Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:nei
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:3
Annet
Støy:3 Forbruk:5
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |