
Hankook I*Pike RS2
Koreansk styrke på vinterføre
Gode prestasjoner på klassisk vinterføre løfter Hankook til fjerdeplass.
PLUSS:
Bra vintergrep og korte bremselengder på asfalt.
MINUS:
Litt luggete kjøreegenskaper når bilen blir presset.
I*Pike RS2 fikk en oppdatering i fjor, og årets testresultat tyder på at Hankook først og fremst har forbedret bremseprestasjonen på barmark – hvor dekket nå får bra karakter.
Men Hankook er et dekk som fremfor alt presterer bra på vinterføre.
Det er ofte ikke så langt unna de aller beste, og det oppviser gode kjøreegenskaper på både is og snø.

Det er kvikt dekk som skifter retning uten større problem, men det er litt villere og mindre lettkjørt enn Nokian.
Kjøreegenskapene på barmark er også nokså ujevne. Støynivået er lavt, men har en karakter som er litt slitsomt å høre på.
Samlet sett gir Hankook velbalanserte egenskaper mellom is/snø og barmark.
Det gjør I*Pike RS2 til et interessant alternativ med sin litt lavere pris.
Hankook I*Pike RS2
73 poeng
Hardhetsgrad (Shore): 58
Fakta
Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:20/01 2020 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:196
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3
Annet
Støy:3 Forbruk:5
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
Her er dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Michelin | Continental | Nokian | Hankook | Pirelli | Nordman | Toyo | GT Radial |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 6 | 3 | 9 | 12 | 3 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Bremsing på snø (maks 10) | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 8 | 4 | 2 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 8 | 6 | 8 | 8 | 4 | 6 | 10 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
Vannplaning (maks 5) | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Støy (maks 5) | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Totalt | 87 | 84 | 84 | 73 | 67 | 64 | 60 | 52 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |