KOREANSK VINTER: Hankook I*Pike RS2
KOREANSK VINTER: Hankook I*Pike RS2

Hankook I*Pike RS2

Koreansk styrke på vinterføre

Gode prestasjoner på klassisk vinterføre løfter Hankook til fjerdeplass.

Publisert

PLUSS:

Bra vintergrep og korte bremselengder på asfalt.

MINUS:

Litt luggete kjøreegenskaper når bilen blir presset.

I*Pike RS2 fikk en oppdatering i fjor, og årets testresultat tyder på at Hankook først og fremst har forbedret bremseprestasjonen på barmark – hvor dekket nå får bra karakter.

Men Hankook er et dekk som fremfor alt presterer bra på vinterføre.

Det er ofte ikke så langt unna de aller beste, og det oppviser gode kjøreegenskaper på både is og snø.

Det er kvikt dekk som skifter retning uten større problem, men det er litt villere og mindre lettkjørt enn Nokian.

Kjøreegenskapene på barmark er også nokså ujevne. Støynivået er lavt, men har en karakter som er litt slitsomt å høre på.

Samlet sett gir Hankook velbalanserte egenskaper mellom is/snø og barmark.

Det gjør I*Pike RS2 til et interessant alternativ med sin litt lavere pris.

Hankook I*Pike RS2

73 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 58

Fakta

Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:20/01 2020 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:196

Snø

Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8

Is

Akselerasjon:4 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:12

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3

Våt asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3

Annet

Støy:3 Forbruk:5

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS