GOD PÅ IS: Nexen Winguard Ice Plus WH43
GOD PÅ IS: Nexen Winguard Ice Plus WH43

Nexen Winguard Ice Plus WH43

Koreansk isdronning overrasker

Nexens nye piggfrie dekk viser at det sørkoreanske merket er på rask fremmarsj.

Publisert

PLUSS:

Har generelt bra feste på vinterunderlag. Lite veistøy.

MINUS:

Lange bremsestrekninger og dårlig stabilitet på tørr asfalt.

Det overrasker med å prestere helt på topp på akselerasjon og brems på både snø og is.

Bremsestrekningen på is er faktisk overlegent best!

Svinggrepet er litt svakere, med tydelig understyring, men dermed får bilen også en stabil bakpart som ikke finner på noe sprell.

Totalt sett er det er bare Nokian og Continental som flere poeng på snø og is.

Dessverre kommer disse resultatene på bekostning av prestasjonene på asfalt.

På tørt føre gir dekket en diffus, ujevn styrefølelse, dessuten dårligere stabilitet og lang bremsestrekning.

På våt asfalt begynner bilen plutselig lett å sladde når bakpartiet først mister grepet. Alt i alt blir Nexen beste nykommer, med en hederlig 5. plass, ett poeng foran Michelin.

Nexen Winguard Ice Plus WH43

71 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 57

Fakta

Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:02/12 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:nei

Snø

Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:6

Is

Akselerasjon:4 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12

Tørr asfalt

Bremselengde:2 Kjøreegenskaper:2

Våt asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3

Annet

Støy:4 Forbruk:3

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Conti Nokian Goodyear Pirelli Nexen Michelin Bridgestone Firemax
Akselerasjon på is (maks 5)55444442
Bremsing på is (maks 15)1512129151296
Kjøring på is (maks 15)151561512999
Akselerasjon på snø (maks 5)54554554
Bremsing på snø (maks 10)888810888
Kjøring på snø (maks 10)10106866104
Bremsing på våt vei (maks 10)661064426
Kjøring på våt vei (maks 5)44542423
Vannplaning (maks 5)33533323
Bremsing på tørr vei (maks 5)44442353
Kjøring på tørr vei (maks 5)43552421
Drivstofforbruk (maks 5)44543533
Støy (maks 5)52444332
Totalt (maks 100)8880797971706454
Plassering12335678
Powered by Labrador CMS