Har generelt bra feste på vinterunderlag. Lite veistøy.
MINUS:
Lange bremsestrekninger og dårlig stabilitet på tørr asfalt.
Det overrasker med å prestere helt på topp på akselerasjon og brems på både snø og is.
Bremsestrekningen på is er faktisk overlegent best!
Svinggrepet er litt svakere, med tydelig understyring, men dermed får bilen også en stabil bakpart som ikke finner på noe sprell.
Totalt sett er det er bare Nokian og Continental som flere poeng på snø og is.
Dessverre kommer disse resultatene på bekostning av prestasjonene på asfalt.
På tørt føre gir dekket en diffus, ujevn styrefølelse, dessuten dårligere stabilitet og lang bremsestrekning.
På våt asfalt begynner bilen plutselig lett å sladde når bakpartiet først mister grepet. Alt i alt blir Nexen beste nykommer, med en hederlig 5. plass, ett poeng foran Michelin.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.