ALDRI PÅ TOPP: Toyo Observe Ice-Freezer
ALDRI PÅ TOPP: Toyo Observe Ice-Freezer

Toyo Observe Ice-Freezer

Hard gummi og lite pigger en dårlig kombo

Ice-Freezer fra japanske Toyo har vanskelig for å hevde seg i samtlige av hovedkategoriene.

Publisert

PLUSS:

Varsler sjåføren tidlig, slipper grepet gradvis.

MINUS:

Få tydelige fordeler. Svakt grep på snø og is.

Det har den nest hardeste gummiblandingen av alle dekkene i testen, og man har ikke klart å henge med i kappløpet når det gjelder antall pigger.

Det har noteringer blant de beste i snø og is-testene, men kjøreegenskapene avsløres blankt:

Dekket varsler tidlig sjåføren om at veigrepet er dårlig. Det mister feste gradvis, hvilket gjør Toyo relativt lettkjørt – selv om festet generelt er dårlig.

Dessverre lykkes Toyo bare marginalt bedre på asfalt.

Styrefølelsen og retningsstabiliteten er god, men i unnamanøvertesten er det helt middelmådig.

I enkelte hastigheter kommer det en påtagelig forstyrrende lyd fra piggene.

Med så få sterke egenskaper blir det bare en sjuendeplass.

Toyo Observe Ice-Freezer

60 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 66

Fakta

Produksjonsland:Malaysia Produksjonsdato:26/08 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:130

Snø

Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4

Is

Akselerasjon:2 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:6

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3

Våt asfalt

Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3

Annet

Støy:2 Forbruk:4

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.PP

Her er dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS