<b>GOD NUMMER TO: </b>Continental IceContact3
GOD NUMMER TO: Continental IceContact3

Continental IceContact3

Hardere gummi gjør nesten susen

IceContact3 er et helt annet dekk sammenliknet med i fjor. Og det er mer enn piggene som er blitt forandret.

Publisert

PLUSS:

Holder jevnt, høyt nivå på alle underlag.

MINUS:

Ikke like bra feste på is som de aller beste.

Gummiblandingen var uvanlig myk i fjor, men i år er den betydelig hardere.

Dekket presterer også jevnere fra underlag til underlag.

Den nye utgaven av IceContact3 når ikke helt opp til samme høye nivå på snø og is som Nokian/Michelin.

Grepet på kaldt vinterføre er likevel bra.

Derimot leverer Conti betydelig bedre på barmark enn i fjor og det er nå det beste av premiumdekkene på våt asfalt – ved siden av Pirelli.

Litt svakere resultater på snø og is gjør at IceContact 3 mister førsteplassen.

Men jevnt høyt nivå på alle underlag med rolige, sikre kjøreegenskaper gir en sølvmedalje i sammendraget.

Continental IceContact3

84 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 60

Fakta

Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:07/10 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:190

Snø

Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8

Is

Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3

Våt asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4

Annet

Støy:5 Forbruk:4

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678
Powered by Labrador CMS