VINTERSPESIALIST: Bridgestone Blizzak Ice
VINTERSPESIALIST: Bridgestone Blizzak Ice

Bridgestone Blizzak Ice

Ingen helt på barmark

Blizzak Ice erstatter Blizzak WS80. Som med forgjengerne har Bridgestone en av de mykeste gummiblandingene (shoreverdi 52) og dekket får høye karakterer på ekte vinterføre.

Publisert

PLUSS:

Grepet på snø. Lettkjørt når det presses.

MINUS:

Vannplaning og grep på vått underlag.

Kjøregrepet på is er et stykke bak de aller beste, men både på snø og is er dekket lettkjørt.

Og ikke minst: Det advarer forbilledlig om når vi nærmer oss grep-grensen.

Nye Blizzak har fått et asymmetrisk mønster med bestemt inn- og utside, i stedet for rulleretning.

Det gir bedre sidegrep, men gjør samtidig at dekket er svakere på å transportere vann ut av mønsteret.

Bridgestone er da også det dårligste i testen på våt asfalt.

På tørr asfalt er dekket unødvendig mykt – med svak sidestabilitet og diffus kjørepresisjon.

De svake karakterene på barmark gir bare en sjuendeplass i sammendraget.

Bridgestone Blizzak Ice

64 poeng

Hardhetsgrad (Shore): 52

Fakta

Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:24/06 2019 Hastighetsmerking:T Lastindeks:96 Innside/utside:ja Rotasjonsretning:nei Pigger:nei

Snø

Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10

Is

Akselerasjon:5 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2

Våt asfalt

Bremselengde:2 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:2

Annet

Støy:3 Forbruk:3

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.P

Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Conti Nokian Goodyear Pirelli Nexen Michelin Bridgestone Firemax
Akselerasjon på is (maks 5)55444442
Bremsing på is (maks 15)1512129151296
Kjøring på is (maks 15)151561512999
Akselerasjon på snø (maks 5)54554554
Bremsing på snø (maks 10)888810888
Kjøring på snø (maks 10)10106866104
Bremsing på våt vei (maks 10)661064426
Kjøring på våt vei (maks 5)44542423
Vannplaning (maks 5)33533323
Bremsing på tørr vei (maks 5)44442353
Kjøring på tørr vei (maks 5)43552421
Drivstofforbruk (maks 5)44543533
Støy (maks 5)52444332
Totalt (maks 100)8880797971706454
Plassering12335678
Powered by Labrador CMS