SLUPPET LØS: Fords første elbil, Mustang Mach-e, ble lansert i Los Angeles i natt. Her med en blå GT-utgave i midten blant et knippe Mustang-legender. Foto: Peter Raaum
Elektriske Mustang Mach-e lansert i Los Angeles:
Fords elektriske prisbombe
LOS ANGELES (Motor): Her er bilen som plasserer Ford tilbake på det norske bilkartet. Deres første elbil ble lansert i natt med startpris på 412.000 kroner og rekkevidde opptil 600 km. Ford venter at halvparten av deres europeiske elbilsalg i 2020 kommer i Norge.
DETTE ER SAKEN: Mustang Mach-e, Fords første elbil, ble lansert i Los Angeles i natt. Ford åpner bestillingsløsningen i dag og starter utlevering av disse SUV’ene neste høst.
– Jeg tror vi setter en ny standard med denne bilen, sier Fords Europa-sjef Stuart Rowley til Motor.
– Det er 2-3 år siden vi forstod at vi måtte komme med en bil som hadde noe helt ekstra, når vi først skulle lansere en helelektrisk bil. Dette er det mest radikale vi har gjort med en Mustang siden den ble lansert for 55 år siden, legger han til.
Her er noen videoklipp med den elektriske Mustang-modellen:
Ikonisk bil
Så la oss repetere et lite stykke Mustang–historie først:
Ford lanserte Mustang i 1964 for å friste yngre kjøpergrupper med kraftfulle sportsbiler, og snart fulgte konkurrentene etter – Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird, Mercury Cougar og Dodge Challenger.
Kampen spisset seg til utover 60-tallet når stadig kraftigere sportsmodeller kom på markedet, og i 1969 introduserte Ford sin Mach 1 – med klare assosiasjoner til måleformen på lydens hastighet.
Mach 1 ga et løft til Mustang-salget, og har stadig en ikonisk posisjon i amerikanske bilhjerter. Etter mange års forberedelser lanserer Ford sin første helelektriske bil i et hjemmemarked hvor hverdagspraten ikke akkurat går om ladestolper og rekkevidde. Derfor hviler de seg tungt på Mustang-navnet.
I USA skal spranget til den elektriske bilhverdagen skje med drahjelp fra en unik merkevare.
I det norske markedet skal det skje ved hjelp av pris og rekkevidde.
Ford Mustang Mach-e blir en interessant utfordrer for elektriske premium-modeller som Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Mercedes EQC.
Den har et appellerende eksteriør, men en kort testtur i Los Angeles antydet at den kanskje ikke har samme komfort og kjørefølelse.
På alle andre felt er den imidlertid mer enn konkurransedyktig:
Rekkevidden er bedre.
Ladekapasiteten er i utgangspunktet like god som på Audi e-tron.
Og prisen er attraktiv: 463.000 kroner med bakhjulstrekk og 60 mil rekkevidde, 544.000 for firehjulstrekk og 540 km rekkevidde, eventuelt 598.000 kroner for en fullspekket First Edition-utgave med 540 km rekkevidde.
4712 mm lengde, 1881 mm bredde og 1622 mm høyde er nær identisk med Jaguar I-Pace og Mercedes EQC. Den har bakkeklaring (14,5 cm) og bagasjevolum (512 liter, hvorav 100 foran i «frunken») i samme klasse.
Den kommer med to batteripakker: 75,7 kWt og 98,8 kWt. Den hurtiglader med en ladehastighet på inntil 150 kW med den store batteripakka, noe som betyr at den lader for opp til 93 km kjøring på 10 minutter. For den minste batteripakka antyder Ford 38 minutter på lading fra 10 til 80 prosent.
Mach-E med bakhjulstrekk kommer med 75 kWt batteri/450 km rekkevidde/startpris på 412.000 kroner (238 hk), eller 98 kWt/600 km/463.400 kroner (285 hk).
For firehjulstrekkeren gjelder 75 kWt/420 km/482.000, eller 98 kWt/540 km/544.000 kroner. Denne modellen leverer 337 hester og et dreiemoment på 565 Nm.
For «First Edition» er det 98 kWt batteri/540 km rekkevidde/startpris 589.000 kroner som gjelder. For alle disse antyder Ford en akselerasjonskraft som tar deg fra 0 til 100 på litt over fem sekunder.
Sommeren 2021 kan du også få en GT-utgave som skal yte 465 hester og ha et dreiemoment på 830 Nm. Sprinten 0-100 km/t skal gå på rundt 3,5 sekunder.
Firehjulstrekkeren er drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel, med 50 kW på frontakslingen og 210 kW bak. GT-utgaven vil ha 210 kW begge steder.
Den største batteripakka veier 596 kg. Det er koreanske LG Chem som leverer batteriene.
Modellene med bakhjulstrekk har 18 tommers hjul, firehjulstrekkeren har 19 tommer, GT-utgave får 20 tommers dekk.
For standard- og long range-modellen kommer to teknologipakker som mulige tilvalg, med B & O lydsystem, handsfree bakluke, parkeringsassistent og 360-graders kamera – eventuelt også 8-veis elektriske forseter, elektrisk innfellbare sidespeil og panoramatak.
Hele feltet kommer med ratt- og forsetevarme, trådløs ladeplate, 15,5 tommers stående infoskjerm, navigasjon, telefon som nøkkel og det meste av nyere førerstøtte – adaptiv cruisekontroll, parkeringsassistent, køassistent, filsentrering, fliskiftevarsler, unnamanøverassistent, p-sensor foran og bak, BLIS-varsling og ryggekamera.
Den har ikke head up-display, men basis-opplysninger på fart og rekkevidde er i skjermen foran rattet. Her kan du ikke ta inn navigasjonsinformasjon, som i Audis lekre virituelle cockpit.
Den har stemmestyring nesten identisk med den du kjenner fra Apple og Google, og Ford lover at du sette navigasjon eller be om kjøretøystatus via stemmestyringen. Amazon Alexa kan brukes i bilen for å betjene smartenheter hjemme – eller for å styre lading av bilen hjemmefra.
Bilen er selvkjørende på nivå 2, og forberedt for videre oppdatering. Den har teknologi for trådløs oppdatering av programvare og egenskaper over nettet.
Mach-E kan kjøres med én pedal, hvor sensitiviteten for brems og akselerasjon kan justeres ulikt i de bilens tre forskjellige kjøremodus – «aktiv», «stille» og «utemmet».
e-pedal-løsningen har en regenerering som gir mer energi til batteriet, og systemet kan også bidra til å redusere rustrisikoen mange elbiler plages med.
Ford kommer altså med sin første elbil. Men det er ikke en bil spekket med nyheter.
Men én ting er nytt:
Bilen er uten dørhåndtak.
For første gang tilbyr Ford en nøkkelløsning i mobiltelefonen, som gjør at bilen kan låses opp automatisk når du nærmer deg kjøretøyet. Er du uten telefonen, kan du låse opp bilen via et tastatur i B-stolpen, med koder som kan gjøres midlertidige hvis du for eksempel skal låne bort bilen.
Mach-E kommer med såkalt E-Latch låsesystem, som betyr at den ikke har konvensjonelle håndtak. Døra spretter automatisk opp fire cm når bilføreren nærmer seg eller trykker på liten en knapp på vinduskarmen. Samme knapp er på de tre andre dørene.
Bilen har LED hovedlys, med blendfrie fjernlys.
I utgangspunktet kommer Mach-E med tre ulike kjøremodus. Og det er ikke bare kraft, motorinnstillinger og forbruk som reguleres: Også lys og lyd er ulikt mellom modusene. Vil du ha mer å velge i, kan du supplere med egendefinerte modus i FordPass.
Bagasjerommet foran rommer 100 liter, bokstavelig talt, vanntett som det er. Bagasjerommet bak er på drøyt 400 liter, og øker til 1420 liter når baksetet felles ned.
Ja, den kommer med mulighet for hengerfeste, men hengervekt er på maks 750 kg. Ford jobber med en løsning som gir rom for å trekke mer.
Bilen har foreløpig ikke mulighet for takboks.
Baksetene kan felles ned 60/40, men har ikke luke for ski eller andre lange gjenstander.
Mach-E leveres med ladekabel som via adapter kan brukes både på vanlig stikkontakt og industriell kontakt.
På kjøpet følger en 11 kWt ladeboks, med ladekablene du behøver.
Navigasjonssystemet viser anbefalte ladestopp på den ruta som angis – gitt at ladeoperatøren kan levere sanntidsinformasjon. Det kan i øyeblikket bare Ionity, blant
aktuelle ladeleverandører for denne bilen.
Og til slutt:
Klassisk Mustang er lyd. Mye lyd.
På elbilen er det naturlig mindre brumming, men Ford har tatt lydarbeidet seriøst. Det er utviklet en audiovisuell signaturprofil, med ulike lyder når du starter bilen, når du skrur den av, eller hvis du har glemt å feste setebeltet.
Ved kraftig akselerasjon kan du i enkelte kjøremodus få lyd som minner om at det er en Mustang i arbeid.
Men tiden da det var lyden som fikk folk til å snu seg etter en Mustang, den er dessverre forbi.