Slik brukes bompengene i Oslo:
75 milliarder brukes IKKE på vei og bil
Bare 15 prosent av bompengeinntektene fremover i Oslo skal brukes på veier. Hele 75 milliarder kroner brukes på andre ting.
Denne uka vedtok Stortinget enstemmig en kraftig utvidelse av bomringen i Oslo.
Det som har vært én bomring i Oslo blir fra mars 2019 i realiteten tre bomringer, når det også blir bomring på kommunegrensen til alle Oslos nabokommuner, samt en indre bompengering ved ring 2, i tillegg til det vegvesenet kaller «bompengearmer» mot Sinsen/Grefsen og Trosterud.
Antallet bomstasjoner økes fra dagens 31 til 84.
– Det blir jo svært mange bompengestasjoner. Men hovedpoenget er å fordele utgiftene på flere, sier stortingspolitiker Nils Aage Jegstad (H), som var saksordfører da Stortinget behandlet utvidelsen.
Les også: Den EGENTLIGE bompengeregningen
87 milliarder kroner
Fra samme tidspunkt, mars 2019, blir det også innført betaling for elbiler. Dette og alle de nye bompengestasjonene kommer på toppen av den kraftige prisøkningen i den eksisterende bomringen og i bommene mellom Oslo og Bærum høsten 2017.
Vedtaket i Stortinget ble gjort enstemmig, også med Fremskrittspartiets stemmer.
– Vi på Stortinget må forholde oss til bypakkene fordi de er fremforhandlet lokalt, sier Jegstad.
Les også: Vegvesenet tar snarveier
Åtte milliarder
Vegvesenet beregner at bruttoinntektene fra bomringene i Oslo blir på hele 87 milliarder kroner de neste 18 årene, frem til 2036.
-
74 milliarder skal brukes til nye prosjekter
-
Fem milliarder skal brukes til å nedbetale lån på tidligere prosjekter.
-
Åtte milliarder skal brukes på renter, andre finansieringskostnader, innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.
Les også: Slik straffes vi i trafikken
15 prosent på veier
Oslopakke 3 skal finansiere mange prosjekter. Bare en liten andel av pengene skal brukes på veier.
-
72 prosent av netto bompengeinntekter skal ifølge regjeringens proposisjon til Stortinget brukes på investeringer og drift av kollektivtransporten, som Fornebubanen, ny sentrumstunnel for T-banen og baneløsning for Nedre Romerike.
-
13 prosent skal brukes på sykkeltiltak.
-
15 prosent skal brukes på veitiltak.
Les også: Vil ikke ha takstskilt ved bomstasjonene
75 milliarder kroner
Det betyr at 75 milliarder kroner skal brukes på andre ting enn veier, mens bare 12 milliarder kroner skal brukes på veier. De 12 milliardene får bilistene glede av. Men også kollektivtrafikken, som drosjer og busser.
– Med denne avtalen sikrer vi inntekter til vei- og kollektivutbygging i Oslo og Akershus. Også innbyggerne i Akershus må være med på å ta noe av regningen. De får nyte godt av investeringene, sier Jegstad.