Se prisene:

Hvor mye koster bensin og diesel i dag?

Her er drivstoffprisene i Norge: Billigst. Dyrest. Og landsgjennomsnitt. Prisene vil bli oppdatert hver eneste dag, året gjennom.

Publisert Sist oppdatert

Er det en grei pris du ser på stolpen? Ligger den langt over det konkurrentene forlanger?

Eller kanskje er den så lav, at det nesten er et kupp?

Alt dette kan du nå se med ett blikk, ved å gå inn på Motor.no.

Tallene kommer fra Drivstoffappen og er noe du vil finne i denne saken.

Men du vil også se tallene i mindre format helt øverst til venstre på alle Motors sider. Ta en titt på topp-elementet på denne siden – eller hvilken som helst annen!

Oppdatert 9. april 2024 – nå viser vi også snittprisene hos alle kjedene, med utvikling. Se vinduet under:

Bakgrunnen for alt dette er enkel: Motor ønsker å gi nyttig informasjon til sine lesere.

– Fem av seks biler i dette landet går fortsatt på bensin eller diesel. Prisvariasjonene er ekstremt store, og de ukentlige endringene er ikke så forutsigbare som de en gang var. Noen kroners prisforskjell per liter utgjør fort tusenlapper i det store bilregnskapet, sier Peter Raaum, ansvarlig redaktør for Motor.

Drivstoffappen

• En samfunnsbasert app med over 800.000 brukere, som alle kan bidra med å legge inn priser.

• Titusener av priser blir rapportert inn og bekreftet hver eneste dag.

• I selve appen tilbys prisvarsling, oversikt over rabattkort, historiske priser og mer. Det er et eget fordelsprogram for alle som rapporter inn priser.

• Appen har også informasjon om hvor det er mulig å finne bensin med 98 oktan, noe som er blitt viktigere gjennom innføringen av E10-bensinen.

Du kan lese mer om appen her.

• Fra Motors side er dette et rent redaksjonelt prosjekt. Verken Motor eller utgiveren NAF har kommersielle interesser i samarbeidet med Drivstoffappen.

Slik virker det

Det er altså Drivstoff­appen som leverer tallene. Den har over 800.000 brukere, dekker hele Norge og er også på vei til å omfatte hele Skandinavia, forteller Syver Orhagen.

Sammen med Sander Helgesen har han bygget opp appen til å bli det de kaller «Norges største samfunn langs veien».

– Med bare noen få tastetrykk kan brukerne oppdatere prisene på bensinstasjoner i sitt område, noe som bidrar til en omfattende og oppdatert oversikt over drivstoffpriser, sier Orhagen.

Han tror samarbeidet med Motor kan gi Drivstoffappen enda større rekkevidde.

– Det gir oss en unik mulighet til å koble oss til et større nettverk av bilentusiaster og kjøretøyeiere, sier han.

Følger med på tallene

– Hvor nøyaktig er informasjonen?

– I stor grad, da den er basert på innsendinger fra et ekstremt stort antall brukere. Men som med alle systemer som er avhengige av brukerinnsendinger, er det en viss risiko for feilrapporteringer.

Orhagen og Helgesen har derfor tatt forholdsregler:

Systemet skal fange opp en stor del av eventuell feilprising. Det er også enkelt å rapportere inn falske priser. Og brukere som saboterer, blir utestengt.

Ladepriser kommer

– Hvorfor bare bensin og diesel, er ikke fremtiden elektrisk?

– Det er fortsatt en betydelig andel kjøretøy på veien som bruker bensin eller diesel, og vi utviklet appen for å møte et behov for umiddelbar informasjon. Men vi er glade for å kunne kunngjøre at Drivstoffappen nærmer seg lanseringen av en full oversikt over ladestasjoner og -priser, sier Orhagen.

Han er helt på linje med Motors redaktør:

– Fremtiden er elektrisk. Men fremtiden er også nettopp det, fremtid. Det er stadig over to millioner biler som skal fylles med tradisjonelt drivstoff, og selv om prisene akkurat nå har duppet ned fra rekordhøydene, er utgiftene til drivstoff fortsatt en betydelig del av prisen for bilholdet, sier Raaum.