JUKSE-DIESEL: VW skal være villig til å betale amerikanske eiere av jukse-dieseler 57.000 kroner, samt 10 milliarder dollar til et fond for å rydde opp i foreurensingen. Foto: Rune Korsvoll

Ikke en krone til norske eiere

VW vil betale dieselbileiere i USA opptil 57.000 kroner

VW skal være villig til å betale amerikanske eiere av biler som er berørt av diesel-skandalen opptil 57.000 kroner i kompensasjon. Det kommer fram i et forslag til en minnelig ordning som skal behandles av en føderal dommer i USA denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Det er Automotive News som skriver dette og siterer flere anonyme kilder som skal ha kjennskap til saken. I tillegg til denne erstatningen til eierne, skal avtalen gå ut på at VW betaler 10 milliarder dollar, rundt 82 milliarder kroner, til en fond som skal brukes til å få ned luftforurensningen i USA. Dette fondet er det viktigste tiltaket for å rette opp noen av de skadene som de utslippene de 482.000 dieselbilene til VW med ulovlige høye utslipp av NOx har gjort.

Les også: Triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk og lave utslipp

I de aktuelle bilene har VW innrømmet å ha montert programvare som kjenner igjen testene som ligger til grunn for typegodkjenningen og dermed kutter utslippene fra motoren. Tilbake på veien, vil bilen gå tilbake til normale utslipp, som langt overstiger grensen for NOx-utslipp amerikanske myndigheter har satt.

Les også: Så mye bruker bilene i virkeligheten

Det er ikke ventet at VW klarer å utbedre alle disse bilene, slik at de kommer innenfor de kravene til utslipp som gjelder i USA. Dermed kan det også bli snakk om å kjøpe tilbake biler fra noen av de berørte eierne. Automotive News Europe har forsøkt å få en kommentar både fra VW og amerikanske Environmental Protection Agency, uten at noen foreløpig ønsker å kommentere.

Les også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde

Som tidligere omtalt, ønsker ikke VW å betale en kroner til de berørte eierne i Europa. Her er imidlertid oppgraderingen av de berørte bilene i full gang. Så langt har tyske myndigheter godkjent tekniske løsninger for 3,7 av de rundt 8,5 millioner bilene fra VW, Audi, Skoda og Seat som er berørt av skandalen i Europa. I Norge er det snakk om rundt 150.000 biler som skal utbedres.