BEKYMRET: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Knut Opeide

Fem av 10 trafikkdrepte på MC:

«Dette er nedslående»

Halvparten av de 10 dødsulykkene på norske veier i juli har rammet MC-førere. Vegvesenet er urolig over den markante økningen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er nedslående, men føyer seg dessverre inn i en negativ trend. Vi ser at en klart økende andel av de drepte i veitrafikken er motorsyklister, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

Like mange omkom på veiene i juli i år som tilsvarende måned i 2017, mens årets junitall var noe høyere enn i fjor. Hittil i år har 55 mennesker mistet livet i trafikken.

Men selv om vi er på vei mot de laveste dødstallene siden 1947, gir tallene for motorsyklistene grunn til bekymring. Risikoen for død eller alvorlig skade pr kjørte kilometer har vært økende for mc siden 2011.

Les også: Innfører lastebilforbud i venstre felt

Sammenlignet med bilførere er risikoen for å bli drepte eller hardt skadd 16 ganger høyere for tung MC. I 2017 mistet 21 personer livet på motorsykkel og moped.

– Til tross for den negative utviklingen gjøres det veldig mye godt arbeid med MC-sikkerhet. Vi arbeider ikke minst med Norsk Motorcykkel Union (NMCU) med en ny strategi for å bedre trafikksikkerheten for MC, sier Gustavsen.

– Dette handler om langt mer enn tall og statistikk. For hver enkelt ulykke er en stor tragedie for de som rammes, sier vegdirektøren.

– Vi har satt oss høye mål for trafikksikkerheten i Norge. Skal vi nå disse må jobbe enda mer målrettet, systematisk og helhetlig, sier han.

Les også: Disse landene har farligst trafikk i Europa

Noen nøkkeltall for dødsulykkene i trafikken i 2018:

  • Hordaland (7), Rogaland (6), Møre og Romsdal (5) og Nordland (5) er hardest rammet, mens Finnmark har ikke hatt en eneste dødsulykke og Østfold bare én så langt i år.

  • De som har blitt drept, er eldre enn tidligere. Som tidligere dominerer voksne menn statistikken, som også har flest møteulykker og utforkjøringsulykker. 42 av de 55 drepte i år var menn.

1970 var det verste ulykkesåret med 560 døde på norske veier. Mens Norge i dag har kun 20 omkomne pr. million innbyggere var tilsvarende tall da 144, selv med vesentlig lavere trafikk enn i dag.