VELGER HYBRID: Bilkollektivet og daglig leder Morten Munch-Olsen har inngått en avtale med Toyota som leverandører av biler fram til 2022. Foto: Peter Raaum

Bilkollektivet velger Toyota:

Kjøper biler for 100 millioner til delingstjeneste

Det er ikke ofte noen kjøper biler for 100 millioner kroner i slengen. Og enda sjeldnere i Norge, at et nybilkjøp i denne klassen ikke inkluderer en ladekabel. Men nå har Bilkollektivet inngått avtale med Toyota, som skal levere bilene til Norges største bildelingstjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Bilkollektivet og søsterselskapene Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv får Toyota som hovedleverandør av biler i perioden 2019-2022. De tre selskapene har ca. 600 biler og over 70 prosent av markedet for stasjonsbasert bildeling i Norge.

Toyota har ennå ikke helelektriske biler, men i løpet av 2019 regner partene med at deres hybrider vil utgjøre to tredjedeler av bilparken til delingsselskapene.

Toyota vant anbudet på en 4-årig avtale som skal ha en verdi på 100 millioner kroner, inkludert serviceavtale, finansiering og flåtestyring.

Les også: Toyota letter på hydrogen-sløret

Scorer best

– En delt bil skal rulle på veien hele tiden. Vi ser fra våre målinger at Toyotas hybridteknologi gir reduserte utslipp. For vårt bruk, med mye langkjøring, er hybrid den beste teknologien, sier Morten Munch-Olsen, daglig leder i Bilkollektivet.

– I tillegg har vi gjennom flere år opplevd at Toyota er suverene på kundeoppfølging og service. Når vi da ser vi at de scorer best både på pris og kvalitet i anbudet, var avgjørelsen enkel, sier Munch-Olsen.

Toyota har ingen bildelingstjeneste, slik andre store aktører i den norske bilbransjen nå lager sine varianter av.

Les også: Så mye koster bilen deg pr kilometer – sjekk din modell

– Vi kunne kanskje gjort det selv, men det ville være krevende. Så vi konsentrerer oss om det som er knyttet til vår forretning, sier Glenn Haugerud, adm. direktør i Toyota Oslo.

– Den verden vi går i møte er veldig usikker når det gjelder bilkjøp og bilbruk, og denne formen kan ha livets rett i de markedene vi driver. Da er spørsmålet: Hvordan skal vi ta vår del av det?

– Fallet vi ser i bilsalget, som har gått noe ned fra veldig høye nivåer, handler om teknologi og drivlinje, ikke tilbud som Bilkollektivet tilbyr, mener Haugerud.

Bildelingsselskapet har i øyeblikket 7396 kunder i Oslo.

– Og våre brukere hadde ikke kjøpt disse Toyota-bilene uansett. Fordi de ikke kjøper bil i det hele tatt, sier Morten Munch-Olsen.

Les også: Kondemnert Toyota ble solgt fire ganger