JEVNT: Toyo Observe G3-Ice
JEVNT: Toyo Observe G3-Ice

Bra på snø og is, skuffer på våt vei

Toyo Observe G3-Ice

Toyo er et rimeligere dekk som presterer godt i testen.

Publisert Sist oppdatert

Toyo Observe G3-Ice

78 poeng

Toyo er et rimeligere dekk som presterer godt i testen.

Fakta

  • Produksjonsland: Malaysia
  • Produksjonsdato: 2016-02-15T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: T
  • Lastindeks: 108
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: ja
  • Pigger: 115
    • Snø

      • Akselerasjon: 9
      • Bremselengde: 9
      • Kjøreegenskaper: 7

      Is

      • Akselerasjon: 7
      • Bremselengde: 9
      • Kjøreegenskaper: 9

      Tørr asfalt

      • Bremselengde: 7
      • Kjøreegenskaper: 8

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 6
      • Kjøreegenskaper: 7

      Annet

      • Støy: 7

Grepet både på snø og is er godt både når det gjelder bremsing og akselerasjon. Det til tross for at dekket bare har 115 pigger.

På snø har dekket dårlig sidegrep.

Svakheten er våt vei. Her slipper sidegrepet relativt lett i unnamanøvrer og bremsegrepet er for dårlig.

Dette er ett av de mest stillegående piggdekkene.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.