DÅRLIG PÅ SNØ: Toyo Observe G3-Ice
DÅRLIG PÅ SNØ: Toyo Observe G3-Ice

Svikter på snø

Toyo Observe G3-Ice

Selv om Toyo er blant piggdekkene med lengst bremsestrekning, er prestasjonene på is akseptable.

Publisert Sist oppdatert

Toyo Observe G3-Ice

74 poeng

Selv om Toyo er blant piggdekkene med lengst bremsestrekning, er prestasjonene på is akseptable.

Fakta

Produksjonsland:Malaysia Produksjonsdato:01/02 2016 Hastighetsmerking:T Lastindeks:91 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:97

Snø

Akselerasjon:6 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:7

Is

Akselerasjon:8 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:7

Tørr asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:7

Våt asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:7

Annet

Støy:6

På snø derimot er dette ett av de dårligste dekkene – også sammenliknet med de piggfrie.

Den største utfordringen er at dekket slipper lett sideveis og derfor gir en litt utrygg kjørefølelse.

På tørr asfalt er dette det beste piggdekket.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.