BRÅKEBØTTA: Firestone har litt mye støy, men scorer jevnt over meget bra i vår test.
BRÅKEBØTTA: Firestone har litt mye støy, men scorer jevnt over meget bra i vår test.

Firestone Roadhawk

Testens store overraskelse

Firestone på pallen? Yes, sir! Det amerikanske dekket er sommerdekktestens store overraskelse.

Publisert Sist oppdatert

Firestone Roadhawk

77 poeng

Firestone på pallen? Yes, sir! Det amerikanske dekket er sommerdekktestens store overraskelse.

Fakta

  • Produksjonsland: Ungarn
  • Produksjonsdato: 2018-01-15T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: V
  • Lastindeks: 91
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: nei
    • Tørr asfalt

      • Bremselengde: 8
      • Kjøreegenskaper: 10

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 12
      • Kjøreegenskaper: 12
      • Grep: 8
      • Vannplaning: 8
      • Vannplaning sving: 6

      Annet

      • Støy: 2
      • Komfort: 3

Amerikanske Firestone eies av japanske Bridgestone, og det finnes flere likhetstrekk mellom Roadhawk og Bridgestones dekk i testen, Turanza T005. Begge liker svinger, de har høyt sidegrep, kvikk styrerespons og nøytral balanse.

Men Roadhawk er ikke like smidig som T005. Det har skarpere styrepresisjon på tørt føre, men på vått blir bakenden på bilen løsere, og dekket slipper grepet mer brått enn de øvrige.

Firestone gir også høyere forbruk.

Fordelene er bra bremseevnen på våt vei, og høy terskel for vannplaning. Svakheten er lavfrekvent støy, som på T005, og det reduserer lydkomforten.

Totalt sett er Roadhawk testens overraskelse. Høyt, jevnt nivå holder til delt bronseplass.

Dekkdimensjonen i testen er 205/55 R 16.

Her kommer du tilbake til hovedsaken om premiumdekkene i årets test. Vil du vurdere disse opp mot et utvalg budsjettdekk, så finner du testen av de rimeligere dekkene her. Men husk at de to testene ikke er direkte sammenliknbare!

Brems på våt vei – nummer 4 av 8

Kjøring på våt vei – nummer 2 av 8

Kjøregrep på våt vei – nummer 2 av 8

Kjøring på tørr vei – nummer 2 av 8

Brems på tørr vei – nummer 3 av 8

Vannplaning – nummer 5 av 8

Vannplaning i sving – nummer 6 av 8

Forbruk – nummer 4 av 8

Slik gjennomfører vi testen