TREKKES I POENG?: Tesla Model X ble testet av Euro NCAP i 2019 med svært gode resultater – ikke minst har modellen de suverent beste førerassistanseprogrammene. Men i framtidige tester kan det bli poengtrekk på grunn av skaden de påfører mindre kjøretøy. Foto: Tom Hansen

Euro NCAP skjerper testkravene:

Store SUV-er blir straffet i nye krasjtester

En ny bevegelig barriere som skal vise hvor store skader bilene påfører hverandre, innføres nå i krasjtestene. De mest brutale bilene får poengtrekk.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Euro NCAP kollisjonstester alle nye biler på det europeiske markedet.

Det europeiske krasjinstituttet oppgraderer kravene stort sett hvert andre år, i takt med den rivende utviklingen på sikkerhetsfronten blant nye biler. Men denne gangen er endringene ekstra store. 

Den bevegelige barrieren med en hastighet på 50 km/t. erstatter den statiske, som har vært brukt i 23 år. Målet er altså å kunne se hvor mye skade et kjøretøy påfører et annet i en kollisjon.

Og det er populariteten til de store, tunge SUV-ene som har vært den viktigste pådriveren her. Småbilene kommer naturligvis uforholdsmessig dårlig ut i sammenstøt med en stor SUV.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Må fordele kreftene

Euro NCAP vil gi de mest brutale, store bilene poengtrekk – og altså en dårligere totalsum i den svært prestisjetunge testen.

– Vi vil oppfordre produsentene av de store, tunge bilene til å bli flinkere til å fordele kreftene som er i sving, sier Matthew Avery, styremedlem i Euro NCAP.

Produsentene må med andre ord ta mer hensyn til de mindre og lettere kjøretøyene når de utvikler bilene – omtrent slik alle bilprodusentene begynte å ta hensyn til de myke trafikantene etter at Euro NCAP skjerpet disse kravene.

En ny testdukke, kalt Thor, skal også bidra til bedre tester. Thor er enda mer menneskelig oppbygd enn alle sine avdøde forgjengere – og har i tillegg mer avanserte sensorer innbygd i vitale deler av kroppen.

Gransker alarmfunksjoner

Videre fokuserer Euro NCAP blant annet på i hvor stor grad sjåfør og forsetepassasjer kan skade hverandre i en sidekollisjon. Noen biler har allerede en kollisjonspute mellom setene som skal redusere denne faren.

Bilenes egne alarmfunksjoner ved en ulykke blir også gransket. 

De fleste nye biler har i dag en nødknapp du kan bruke i kritiske situasjoner – og som kobler deg til en hjelpesentral. Stadig flere biler har også funksjoner som gjør dette automatisk, om sjåføren er satt ut av spill.

På grunn av koronakrisen har en rekke tester blitt utsatt. Euro NCAP informerer om at det vil komme nye testresultater etter sommeren.