VANSKELIG VALG: Volvo V90 og Mercedes E-klasse er årets to store nyheter i luksusklassen. Her vil smak og behag avgjøre valget. Foto: Rune Korsvoll

Volvo V90 eller Mercedes E 220 T?

Det umulige valget mellom to stjerner

Stasjonsvogner i luksus-klassen er fortsatt attraktive i Norge. På kandidat-listen til Car of the Year står både Volvo V90 og Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Hvilken av bilene du skal velge? Det er neste et umulig spørsmål å svare på, men vi gjør et forsøk.

Publisert

Utgangspunktet er at dette er to svært spennende biler, med mye plass, god kjørekomfort, høy sikkerhet og luksuriøst interiør. For Volvo er V90 noe bortimot en revolusjon. Den er bygget på den samme plattformen som XC90, med en svært elegant design, en utrolig god førerplass og nye sikkerhetssystemer som få konkurrenter kan vise opp. V90 har blant annet en nødbrems som stopper både for andre biler, fotgjengere, syklister og elg som brått dukker opp i veien. Så lenge du har hendene på rattet, kan V90 kjøre seg selv i kø og ofte på motorvei der veimerkingen er godt synlig.

Les også: Bilene som havner først og sist i vrakpressa

V90 er den første skikkelige stasjonsvognen fra Volvo, siden V70 gikk ut av produksjon. Det er viktig for et bilmerket som er kjent for sitt praktiske innhold. I baksetet går det fint tre personer, og bagasjerommet er på 560 liter. Dette er ikke av de aller største, siden noe er ofret på designens alter.

Nye Mercedes E- stasjonsvogn har et mer tradisjonelt utseende. Den er elegant, men vekker ikke like mye oppsikt som Volvo. Også her er førerplassen en drøm, med svært gode seter og digitale instrumenter som kan tilpasses ditt behov.

I baksetet er det fin plass til tre personer og bagasjerommet på 640 liter er et hakk større enn i Volvo. Mercedes har ikke latt seg friste til å skrå taket ned bak for å få et mer elegant utseende.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barnefamilier

Vi kjørte en E220 med en 194 hesters dieselmotor, kombinert med en nitrinns automatgirkasse og tohjulsdrift. Dette er bortimot en perfekt kombinasjon for kraft og komfort, men koster fra 585.000 kroner før registreringskostnader, vinterhjul og eventuelt ekstrautstyr du måtte ønske deg. Denne listen pleier å bli relativt lang på Mercedes. En E200 med automatgir starter på 565.000 kroner.

Billigste utgave av Volvo V90 har en 150 hesters dieselmotor og koster fra 492.000 kroner med automatgir. Bilen vi kjørte hadde en D5 motor på 235 hester, firehjulstrekk og automatgir og starter på 660.000 kroner.

Hva du skal velge? Vår ene tester, som er 61 år, ville valgt Volvo på grunn av designet og følelsen av sikkerhet. Vår andre tester, som er 26 og lover gjennomsnittet høy, ville valgt Mercedes E på grunn av bedre kjørestilling og et hakk bedre veiholdning.