FEIL KLASSE: Dette Conti-dekket beviser i denne sammenheng at du ikke skal ha off-road-dekk for asfaltkjøring.
FEIL KLASSE: Dette Conti-dekket beviser i denne sammenheng at du ikke skal ha off-road-dekk for asfaltkjøring.

Referansedekk: Continental ContiCrossContact LX2

På feil sted til feil tid

Trenger du dekk for hyttetur med SUV-en? Da trenger du ikke dekk som dette.

Publisert Sist oppdatert
PLUSS: Rullekomfort og lav støy, slipper festet jevnt og forutsigbart. MINUS: Bremselengde, generelt dårlig grep, diffus styring.

Referansedekk Continental ContiCrossContact LX2

40 poeng

Trenger du dekk for hyttetur med SUV-en? Da trenger du ikke dekk som dette.

Fakta

  • Produksjonsland: Kina
  • Produksjonsdato: 2018-12-24T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: V
  • Lastindeks: 100
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: nei
    • Tørr asfalt

      • Bremselengde: 2
      • Kjøreegenskaper: 4

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 6
      • Kjøreegenskaper: 6
      • Grep: 4
      • Vannplaning: 2
      • Vannplaning sving: 2

      Annet

      • Støy: 4
      • Komfort: 4

CrossContact finns i flere versjoner. LX2 er utviklet for lett terrengkjøring. Men den som ønsker seg godt grep på ulendt vei må forsake kjøreegenskaper og trafikksikkerhet. LX2 havner på bunnen i flere av deltestene.

Bremsestrekningen er lengst av alle i testen – over en bil-lengde lengre enn det beste dekket – både på våt og tørr vei. I tillegg vannplaner det tidlig. 

Under press har dekket diffus styring og er vanskelig å plassere riktig i veibanen. Man merker likevel at LX2 kommer fra en premiumprodusent, fordi det tross alt er lettkjørt på grepsgrensen og advarer føreren tidig om at festet er på vei til å slippe. 

På vanlig asfaltvei er det komfortabelt og støyer lite på tross av det grove mønsteret.

Hvis du vil ha et Conti-dekk er SportContact5 og særlig PremiumContact6 (nyeste) de som kommer nærmest de øvrige dekkene i testen, men PC6 fantes ikke tilgjengelig i den aktuelle dimensjonen da vi gjennomførte testen.

Dekkdimensjonen i testen er 225/60 R 18.

Dekket har disse plasseringene i de åtte enkeltdisiplinene (klikk på lenken for å komme til siden med mer omtale av resultatene i hver av kategoriene):

Bremsing på våt vei – nummer 8 av 8

Kjøreegenskaper på våt vei – nummer 8 av 8

Svinggrep på våt vei – nummer 7 av 8

Vannplaning – nummer 8 av 8

Vannplaning i sving – nummer 8 av 8

Kjøreegenskaper på tørr vei – nummer 8 av 8

Bremsing på tørr vei – nummer 8 av 8

Drivstofforbruk – nummer 8 av 8

Les også poeng og måleverdier i andre kategorier

Slik gjennomfører vi testen!