VINTERVAKKERT: «Mens Gud skapet jorden, skapte nederlenderne Nederland,» sier et gammelt ordspråk. De mange kanalene skjærer seg gjennom det flate landskapet, og rundt en femtedel av landområdet ligger under havoverflaten.
VINTERVAKKERT: «Mens Gud skapet jorden, skapte nederlenderne Nederland,» sier et gammelt ordspråk. De mange kanalene skjærer seg gjennom det flate landskapet, og rundt en femtedel av landområdet ligger under havoverflaten.

28. desember 2020–2. januar 2021

Nyttårscruise fra Arnhem til Amsterdam

Seil inn i det nye året om bord på vårt populære skip MS Leonora. Nyttårsaften ligger skipet ved kai i Amsterdam hvor vi opplever festfyrverkeriet fra soldekket og hilser det nye året velkommen med bobler i glasset.

Publisert Sist oppdatert

Elvecruiset tar oss fra historiske Arnhem, kjent fra slaget under andre verdenskrig som er dramatisert i filmen «A Bridge Too Far».

Videre seiler vi til Wijk bij Duurstede, og Utrecht som ble grunnlagt av romerne omkring år 50 e.Kr.

Nyttårsaften og inngangen til det nye året ferier vi i evig sjarmerende Amsterdam før vi seiler videre til fiskerbyen Hoorn, en av de største byene i Holland på 1700-tallet.

Et elvecruise i historiske omgivelser er en behagelig, hyggelig og interessant måte å oppdage nye steder på.

MS Leonora er kjent for å være et førsteklasses skip med hyggelig atmosfære.

Noen høydepunkter

  • Arnhem – kjent fra slaget under andre verdenskrig
  • Airborne Museum Hartenstein
  • Kanalbåttur i Amsterdam
  • Fiskerbyen Hoorn

Detaljert dagsprogram ligger etter informasjonen om pris og påmelding.

JULEPYNTET: Velkommen til nyttårscruise i et julepyntet Amsterdam.
JULEPYNTET: Velkommen til nyttårscruise i et julepyntet Amsterdam.

PRIS FOR NAF-MEDLEMMER pr. person i delt dobbeltlugar

Hoveddekk                                  11.990 kroner

Midtdekk, fransk balkong    12.890 kroner

Øvre dekk, fransk balkong   12.990 kroner

Suite (kun på forespørsel)   15.890 kroner

Tillegg for enkeltlugar         2500 kroner

Dobbeltlugar blir brukt som enkeltlugar. Det er begrenset antall lugarer som kan selges som enkeltlugar. 

ALT DETTE ER INKLUDERT

  • Fly Oslo–Amsterdam t/r med KLM (fly fra andre byer på forespørsel)
  • Flyskatter (kr 472 pr. februar 2020)
  • Transport flyplass–skip t/r
  • Fem netters cruise i utvendig lugar
  • Havneavgifter
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Velkomstdrink
  • Kaffe/te-stasjon hvor man kan hente drikke hele døgnet
  • Vin/øl til middag nyttårsaften
  • Kransekake og musserende vin ved midnatt nyttårsaften
  • Utflukt til Airborne Museum
  • Kanalbåttur i Amsterdam
  • Wi-Fi om bord
  • Tips til besetningen om bord
  • (kr 350 pr. person)
  • Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer ikke

  • Drikkevarer. Det er mulig å forhåndsbestille drikkepakke
  • Reise- og avbestillingsforsikring

Drikkepakke

  • Liten drikkepakke 540 kroner
  • Husets vin, øl og mineralvann til middag (maks to glass pr. måltid)
  • Stor drikkepakke 890 kroner
  • Husets vin, øl og mineralvann i glass mellom kl. 11.00 og 23.00.
  • Hvis det er to personer i lugaren, må begge kjøpe samme drikkepakke.

PÅMELDING

Turen arrangeres for MOTOR av Vista Travel. For påmelding og informasjon se vistatravel.no/leserturer/motor

For spørsmål:

e-post: [email protected]
Telefon: 21 99 56 00

Dag 1, mandag 28. desember Oslo – Amsterdam – Arnhem

Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om morgenen. Sammen flyr vi med KLM direkte til Amsterdam.

Vi reiser videre med buss til Arnhem, der MS Leonora venter. Kjøretiden er cirka 1,5 time.

Etter at vi har funnet oss til rette i lugaren, blir vi ønsket velkommen om bord av skipets danske cruise­direktør. Skipet ligger ved kai i Arnhem over natten.

Dag 2, tirsdag 29. desember Arnhem

Arnhem vil for alltid være forbundet med et av de mest kjente slagene under andre verdenskrig.

De allierte, under ledelse av general Montgomery, planla i september 1944 et overraskelsesangrep for å ta kontroll over broen som gikk over Rhinen ved Arnhem.

Planen fikk navnet Operation Market Garden og gikk ut på at mer enn 10.000 engelske og polske fallskjermsoldater skulle lande bak fiendens linjer på jordene ved byen Oosterbeek.

Men tett tåke forhindret troppene i å nå fram, og angrepet ble knust av tyskerne.

Mer enn 2000 soldater ble drept og omkring 5000 såret.

Først 8. april 1945 ble Arnhem befridd av de allierte. Historien om slaget er dramatisert i filmen «A Bridge Too Far».

Selve broen er gjenoppbygd og heter nå John Frost-broen til ære for den britiske oberstløytnanten som ledet styrkene i 1944.

Om morgenen skal vi på utflukt til Airborne Museum Hartenstein. Museet ligger i tidligere Hotel Hartenstein, som var hovedkvarteret for britenes First Airborne Division. Utstillingen omfatter en stor og variert samling av originale våpen, uniformer og utstyr fra slaget.

Fotografier og filmer, samt intervjuer med allierte soldater, er med på å skape et realistisk bilde av hva som skjedde.

Etter museumsbesøket får vi litt tid på egen hånd i selve Arnhem. Byen er gjenoppbygget etter krigen og har en lang gågate med mange hyggelige butikker.

Om ettermiddagen kaster MS Leonora loss og cruiset begynner. Første strekning går på Nederrijn.

Før middag inviteres vi på en velkomstdrink i salongen med presentasjon av kapteinen og besetningen. Tidlig kveld ankommer vi Wijk bij Duurstede, hvor skipet ligger i ro til neste dag.

De som ønsker det kan ta en kveldstur i land etter middag.

DJEVELHUSET: Arnhem fikk bystatus i 1233.Dokumentet oppbevares i Duivelshuis som nå er del av rådhuset.
DJEVELHUSET: Arnhem fikk bystatus i 1233.Dokumentet oppbevares i Duivelshuis som nå er del av rådhuset.

Dag 3, onsdag 30. desember Wijk bij Duurstede – Utrecht – Amsterdam

I dag nyter vi mesteparten av dagen om bord mens skipet seiler på Amsterdam-Rijn­kanalen.

Kanalen åpnet i 1952 og fra Wijk bij Duurstede går den nord-vestover forbi Utrecht, før den munner ut i den østlige enden av havnen i Amsterdam.

Midt på dagen gjør vi et stopp på to-tre timer i Utrecht, som ble grunnlagt av romerne som en militærforlegning omkring år 50 e.Kr.

Den historiske bykjernen ligger litt vekk fra elven og har beholdt sin struktur fra middelalderen.

Her ligger byens landemerke, det 112 meter høye domtårnet som opprinnelig var en del av domkirken, men ble stående igjen alene da resten av kirken ble ødelagt av en kraftig storm i 1674.

DIKET: Vindmøllen ved kanalen i Wijk bij Duurstede er et kjent landemerke.
DIKET: Vindmøllen ved kanalen i Wijk bij Duurstede er et kjent landemerke.

Om ettermiddagen fortsetter seilasen gjennom det flate nederlandske vinterlandskapet. Vi ankommer Amsterdam om kvelden.

Dag 4, torsdag 31. desember Amsterdam

Det er få storbyer som har en så hyggelig småbyfølelse som Amsterdam. Byen ble grunnlagt rundt en demning i elven Amstel, som har gitt byen sitt navn.

DOMTÅRNET: Tårnet og rådhuset i Utrecht.
DOMTÅRNET: Tårnet og rådhuset i Utrecht.

Kanalene som går på kryss og tvers gjennom sentrum danner rundt nitti øyer og krysses av over fire hundre broer.

I hjertet av byen ligger Damplassen, omkranset av elegante bygninger, blant annet kongepalasset som opprinnelig var byens rådhus.

Den beste måten å oppleve Amsterdam på er til vanns, og etter frokost drar vi på en kanalbåttur på de sjarmerende kanalene som er omkranset av smale gavlhus. Kanalturen tar cirka en time.

Etterpå er det tid til å rusle en tur i sentrum på egen hånd.

KONGEPALASSET: Slottet var en gang byens rådhus.
KONGEPALASSET: Slottet var en gang byens rådhus.

I kveld er det nyttårsaften, og feiringen starter i skipets festpyntede restaurant. Vi får servert en herlig nyttårsmeny, og det blir spilt opp til dans i salongen.

Etterpå samles vi på dekk hvor vi hilser det nye året velkommen med kransekake og bobler i glasset, mens vi ser festfyrverkeriet over Amsterdam.

VERDENSARVEN: Kanalene i Amsterdam står på UNESCOs liste.
VERDENSARVEN: Kanalene i Amsterdam står på UNESCOs liste.

Dag 5, fredag 1. januar Amsterdam og Hoorn

Etter gårsdagens festligheter er det deilig med en rolig start på dagen.

Tidlig formiddag seiler vi mot Hoorn, en liten fiskerby som ligger rundt førti kilometer nord for Amsterdam ved den kunstige ferskvannssjøen Ijsselmeer.

NYTTÅRSFEIRING: Vi hilser det nye året velkommen i Amsterdam.
NYTTÅRSFEIRING: Vi hilser det nye året velkommen i Amsterdam.

Innsjøen het tidligere Zuiderzee og var en del av Nordsjøen. Etter at det store diket Afsluitdijk ble bygget for nitti år siden ble den skilt fra havet, og en kunstig innsjø ble dannet.

Vi ankommer Hoorn ved 13-tiden. På 1700-tallet var dette en av de største byene i Holland, og en viktig havneby med skipstrafikk til Asia.

Det finnes fortsatt en del bygninger her fra den tiden. Vi tar en tur i land og blir med reiselederen på en rusletur i byen.

Sent om ettermiddagen seiler vi tilbake til Amsterdam, hvor vi ligger ved kai over natten.

Dag 6, lørdag 2. januar Amsterdam – Oslo

Etter en god frokost sier vi farvel til skipet og kjører til flyplassen. Vi flyr med KLM direkte tilbake til Oslo om ettermiddagen.

SKIPET MS LEONORA 4*+

Rederi           Cruise2Go
Byggeår         2008
Lengde          110 m
Passasjerer  138

Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong og bar, lite treningsrom, delvis overbygget soldekk med jacuzzi.

Heis mellom alle dekkene.

Kaffe/te-stasjon hvor man kan hente drikke hele døgnet. Gratis Wi-Fi (med forbehold om dekning).

Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, safe, TV, minbar og aircondition.

Lugarene på hoveddekk har smale vinduer, som ikke kan åpnes. På midtdekk og øvre dekk har lugarene fransk balkong.

Lugarene har to enkeltsenger som kan settes sammen til en dobbeltseng.

Standard lugarene er 16 m². Skipet har to suiter (cirka 24 m²) på øvre dekk med fransk balkong.

Helse

Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.

Ilandstigning skjer via en smal landgang. På utfluktene er det ofte mye gåing.

Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

Forbehold

Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.

Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.

Prisene er basert på valutakurser pr. februar 2020. Avbestillingsregler og øvrige reise­betingelser finner du på vistatravel.no