PIGGFRITT FRA KINA: Nankang Ice Activa Ice-1 Foto: Lasse Allard
PIGGFRITT FRA KINA: Nankang Ice Activa Ice-1 Foto: Lasse Allard

Aller dårligst i testen

Nankang Ice Activa Ice-1

Dette kinesiske dekket kommer dårligst ut av alle de 11 piggfrie dekkene i vår test.

Publisert Sist oppdatert

Nankang Ice Activa Ice-1

62 poeng

Dette kinesiske dekket kommer dårligst ut av alle de 11 piggfrie dekkene i vår test.

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:13/02 2017 Hastighetsmerking:Q Lastindeks:94 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:nei

Snø

Akselerasjon:7 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:7

Is

Akselerasjon:5 Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4

Tørr asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:5

Våt asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:6

Annet

Støy:9

Nankang er er et billig, kinesisk dekk, men det passer dårlig for barske, norske vinterforhold.

Det bremser dårlig på is og sidegrepet slipper brått og uventet.

Også på våt asfalt slipper dekket brått sideveis, noe som gir problemer i kritiske unnamanøvrer.

På snø er dekket mer stabilt.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.