BARSKERE: Nye Subaru Forester har fått et barskere utseende og klarer barskere kjøreforhold enn de fleste. Foto: Rune Korsvoll

Test Subaru Forester

Litt tøffere

Litt større, litt mer komfortabel og litt bedre utstyrt. Det er nye Subaru Forester i et nøtteskall. Og fortsatt gir den permanente firehjulstrekken og den høye bakkeklaringen bilen et forsprang på dårlige veier.

Publisert Sist oppdatert

 

Det er ikke mer enn fire år siden forrige Forester kom på markedet. Likevel har Subaru funnet tiden moden til å lansere en ny bil. Fra å være det noe ynder å kalle en pensjonistbil, tar den steget rett inn i det populære SUV-segmentet. Mindre stasjonsvogn, mer barsk SUV.

Nye Forester er tre-fire centimeter lenger og har noen centimeter større akselavstand. Det gir bedre beinplass i baksetet og pluss 55 liter i bagasjerommet. Du sitter litt høyere, noe som både gir enklere innstigning og bedre oversikt når du kjører. Førsteinntrykket på landeveien er en bedring både i fjæringskomforten og det innvendige støynivået. De nye setene gir også er et godt bidrag til komforten. Foreløpig har jeg hatt en avslappet kjøretur i bilen med 150 hesters bensinmotor og automatgir. Støyen, som tidligere var et ankepunkt mot boksermotoren, er ikke lenger noe problem.

 

Det som skiller Forester fra de fleste konkurrentene i SUV-segmentet, er den permanente firehjulstrekken. Har du vanskelige kjøreforhold, kan en bil som hele tiden trekker på alle fire hjul gi deg noe bedre framkommelighet enn biler der firehjulstrekken koples ut og inn. X-mode heter et nytt systemet som skal gi Forester med automatgir enda bedre grep på tøft underlag i lave hastigheter. Du trykker på en knapp på dashbordet og får blant annet raskt 50/50 fordeling av grep foran og bak og automatisk nedkjøring i bratte bakker der bilen selv holder hastigheten og regulerer grepet best mulig. Forester har 22 centimeter bakkeklaring, automatisk nivåregulering bak og et skikkelig reservehjul som standard. Den trekker henger på 2000 kilo og har tauekontroll som motvirker sleng på hengeren.

I motsetning til en del SUV-konkurrenter, som fås med tohjulstrekk til en rimelig penge, er det bare firehjulstrekk som gjelder for Subaru. Det betyr at billigste utgave med 150 bensinmotor og manuelt gir koster fra 374 900 kroner pluss rundt 10 000 kroner i registreringsomkostninger og vinterhjul. Rimeligste diesel-modell koster 4000 kroner mer. Men dette er priser som uansett tåler sammenlikningen med konkurrentene.

DATA

Pris: Fra ca. kr 424.000 ,- + reg. kost (Classic). Testbil kr 449 900,- Motor: Bokser bensin 150 hk + automatgir  0,69 l/mil, 160 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,60 m. Bagasjerom: 505 lit.