KJØRER SELV: Luminar-gründer Austin Russell (t.v.) med Volvos teknologisjef Henrik Green.

Satser på lidar til biler:

25-åring dollarmilliardær på selvkjøringsteknologi

Forrrige torsdag ble selskapet Luminar tatt opp på Nasdaq-børsen i New York. Og umiddelbart ble 25-åringen Austin Russell dollarmilliardær – på selvkjøringsteknologi til biler.

Publisert Sist oppdatert

Austin Russell er grunnlegger og sjef for Luminar, et selskap som utvikler lidar-teknologi som skal muliggjøre selvkjørende biler.

Volvo og Daimler er to av selskapene som har satset tungt på at Luminar lager morgendagens teknologi. Satser tungt på Russell gjør investorer og børsspekulanter også.

Aksjekursen er allerede mer enn doblet siden introduksjonen torsdag.

Russell kontrollerer 86 prosent av aksjene i et av de helt sentrale teknologiselskapene innenfor selvkjørende transport, en aksjepost verdt over tre milliarder dollar.

Russells karriere er nesten like forbløffende som teknologien han har utviklet. Selv om Anthony Russell bare er 25 år gammel, har han arbeidet intensivt med dette siden han var midt i tenårene. I 2012 forlot han Stanford-universitetet med et stipend fra PayPal-gründer Peter Thiel.

– Jeg er relativt ung, men har investert mye blod, svette og tårer i dette prosjektet. Og jeg har vært heldig nok til å beholde god andel, sier han.

350 ansatte

Etter å ha hentet over 2,5 milliarder kroner i utviklingsmidler fra investorer, leder Russell nå et selskap med 350 ansatte og unike teknologiske løsninger som gjør biler selvkjørende.

Ekspertene er uenige om hvilken teknologi som best og rimeligst kan gjøre biler selvkjørende. Russell og Luminar har satset på lidar, en teknikk som baserer seg på tilbakespredning av lys. Den bruker lys, slik radar bruker radiobølger.

– Det er enkelt å få bilene til å kjøre selv 99 prosent av tiden. Alt handler om å utvikle en teknologi som er trygg og pålitelig også i den siste prosenten av tilfeller, sier Russell i et intervju i forbindelse med børsintroduksjonen.

Ett mål for øyet

– Forskjellen mellom oss og de andre er at vi har laget alle komponenter i teknologien selv helt fra bunnen av, med et eneste mål for øyet. Vi har hatt en åtte år lang reise frem mot denne børsnoteringen, ved å lage teknologi som screener veien 250 meter fram og så viser dette trafikkbildet med god oppløsning, sier han.

– Vi arbeidet med denne teknologien i fem år før vi så smått begynte å kommersialisere det. Nå har vi over 50 partnere. Volvo er en hovedpartner på personbilsiden, Daimler tilsvarende på lastebiler og tungtransport. Vi planlegger for å få vår teknologi inn i bilen som du kan kjøpe fra 2022, sier Russell som opplyser at selskapet nå har en ordrebok rundt 13 milliarder kroner.