STJERNEMØTE I OSLO: Fra mandag 6. mai vil det dukke opp mange Mercedes EQC i Oslo og omegn. Mercedes har lagt den første internasjonale prøvekjøringen til Norge. Foto: Daimler

Mercedes elektriske stolthet er endelig kjøreklar:

Legger verdenslanseringen til Norge

Mercedes har lagt verdenslanseringen av sin nye elektriske familie-SUV til Oslo og omegn. Over 400 journalister fra hele verden kommer på besøk. – Et prakteksempel på et arrangement, mener Innovasjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

Ønsker du et første glimt av Mercedes EQC ute i trafikken, kan du trygt legge turen til hovedstaden de neste to ukene.

Et kobbel med nypolerte eksemplarer med bare noen få kilometer på telleren, skal testes og fotograferes av verdens motorpresse.

I tillegg kommer naturligvis et stort apparat fra Mercedes-organisasjonen som skal svare på spørsmål og vedlikeholde bilparken under påkjenningene fra kritiske eksperter fra fjern og nær.

– Nettopp denne type arrangementer er og blir viktig for Norge fremover. Vi får vist frem Norge til potensielle besøkende, investorer og kjøpere fra hele verden, sier Frode Aasheim, leder kongress, møte, og arrangement i Innovasjon Norge Reiseliv.

Les også: Hvilken elbil skal du velge? Her er alle testene

God nummer fire

Mercedes EQC blir fjerde bil ut i et segment der Tesla X lenge regjerte alene med firehjulsdrift, hengerfeste, familievennlig størrelse og bra rekkevidde.

Etter hvert kom Jaguar I-Pace og Audi e-tron som litt mindre og rimeligere alternativer. Nå er det Mercedes sin tur.

Og jomfruturene skjer altså på ikke fullt så jomfruelig norsk asfalt.

Bilene har også med seg ferske tall fra offisielle rekkeviddemålinger når de ankommer landet: 417 kilometer, målt etter den nyere og strengere normen, kalt WLTP.

Ikke akkurat milevis foran den antatt hardeste konkurrenten, Audi e-tron: 415 kilometer. I-Pace og Tesla Model X har til sammenlikning oppgitt rekkevidde på henholdsvis 470 kilometer og 505 kilometer.

Les også: DS utfordrer «folke-SUV’en» med ny ladbar

Pristips

Prisen på EQC offentliggjøres senere i sommer, men bli ikke overrasket om Mercedes legger seg like kliss opptil Audi som de har gjort med rekkevidden.

En e-tron har i dag startpris på drøye 650.000 kroner, men kunder flest legger på minst et tresifret beløp i utstyr.

Daimler, som produserer Mercedes, har naturligvis sett på Norges skyhøye salgstall for elbiler i vurderingen av lanseringssted.

– Norge fører en politikk som har medført at andelen elbiler i personbilmarkedet er langt høyere enn i andre markeder. Dette vet Daimler godt, og vi er svært glade for at Mercedes-Benz har lagt lanseringen av denne viktige bilmodellen til Oslo. Vi er stolte over å kunne vise frem Norge og Østlandet på denne vakre tiden av året, sier konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud.

Les også: Mercedes rapper til for å friste ungdommen

Miljøhovedstad

Koblingen til et utslippsfritt alibi blir ikke dårligere av at Oslo er kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019. Og lanseringsfesten blir ikke mindre for den delegasjonen biltestere som blir her i 24 timer fra 17. til 18. mai.

– Dette er et prakteksempel på arrangementer vi ønsker til Norge. Det tiltrekker journalister fra hele verden, som får oppleve og formidle Oslo som miljøhovedstad og Norge som pioner innen grønne løsninger, sier Aasheim i Innovasjon Norge.

Daimler investerer 100 milliarder kroner i sin elbilsatsing frem mot 2022. 130 elektrifiserte modeller i alle segmenter vil være på plass i samme tidsintervall, derav 10 helelektriske.

I tillegg har Daimler ni batterifabrikker – i syv land, på tre kontinenter – som skal håndtere batterietterspørselen.